Skip to main content

SEM, SEO, CRO, Performance … Är du osäker på vad ditt företag ska fokusera på under 2024? Genom en digital audit hjälper vi dig att få svar på hur din digitala närvaro egentligen ser ut – och hur den kan bli bättre. Vår Head of Growth Moa Strand berättar mer.

Vad är egentligen en digital audit?

– Kort sagt är det en typ av nulägesanalys där vi kartlägger och analyserar ditt företags digitala närvaro. När vi genomför en digital audit analyserar vi flera beståndsdelar, men med helheten i fokus.

Vad är det för olika beståndsdelar?

– Det beror såklart på hur din digitala närvaro ser ut i dagsläget, men vi kan bland annat se över hur ditt innehåll funkar på sociala medier. Eller hur bra synlighet du har i sökmotorerna. Eller granska din webbdesign, navigeringsmöjligheterna och innehållet.

Varför ska man göra en digital audit?

Ett nytt år innebär nya möjligheter att förbättra. En digital audit hjälper till att identifiera styrkor och svagheter i nuvarande arbetsmetoder. Målet är att säkerställa en enhetlig varumärkesupplevelse över alla kanaler. Efter en audit får du en lösning anpassad för ditt företags behov, ett viktigt steg för att starta året rätt.

Har du några andra tips inför en digital nystart 2024?

– Inför 2024 är det viktigt att tänka på helheten och kärnan i vår digitala närvaro istället för att bara följa trender. Prioritera områden som GDPR-anpassning, cookie-hantering och målgruppsanpassningar. Detta kommer vara avgörande för en framgångsrik digital strategi.

  • GDPR och nya regleringar
    – Med striktare regler kring GDPR och dataskydd, står vi inför utmaningen att uppdatera våra dataskyddspraktiker. Ett bra exempel är Metas Conversions API som hjälper oss att anpassa oss effektivt till dessa regleringar och samtidigt säkerställa tillförlitlig datainsamling som i sin tur kan öka resultaten, helt i linje med lagkraven. 
  • Förändringar i cookie-användning
    – Med ökade restriktioner för cookies, speciellt tredjepartscookies, måste vi tänka om i hur vi samlar in data. Här kommer Googles uppdaterade Consent Mode in som en nyckelspelare. Det är ett verktyg som hjälper oss att samla in data på ett sätt som respekterar både nya regleringar och användarpreferenser, vilket är essentiellt för både tillförlitlig och laglig datahantering. 
  • Förbered för förändringar i sociala medieplattformar
    – Med förändringar i dataåtkomst och algoritmer på plattformar som Facebook och Instagram behöver vi anpassa vår målgruppsstrategi och vårt arbetssätt på dessa plattformar. Vi har sett stora positiva förändringar genom små åtgärder som kan implementeras relativt enkelt, det handlar om att vara snabb och flexibel för att fortsätta ha en effektiv närvaro och annonsering.

Hör gärna av dig om du är mer nyfiken på en digital audit!