Clara Henry i webbserie om löpning

8 anledningar att göra en webbserie

“Var du vill, när du vill”. Att webbseriernas popularitet och framfart har ökat avsevärt de senaste åren är det knappast någon tvekan om. Möjligheten att kunna konsumera innehåll när som helst, oavsett plats, är en bekvämlighet och flexibilitet som vi både har blivit vana vid och numera förväntar oss. För företag kan därför webbserier vara en mycket smart del i strategin för att marknadsföra ditt varumärke.

Så varför kan det då vara smart att göra en webbserie? Här kommer 8 goda anledningar.

1. Engagera målgruppen

Webbserier har potentialen att engagera målgruppen på ett djupare sätt än traditionell reklam. Genom storytelling med intressanta karaktärer kan du bygga en mer emotionell koppling till din målgrupp. Eftersom vi människor älskar berättelser och dramaturgi skapar det ett större och mer varaktigt intresse. När vi följer karaktärer har vi lättare att identifiera oss och relatera, eftersom det är enklare att skapa en relation till en person än ett företag.

2. Skapa varumärkeslojalitet

Genom att regelbundet erbjuda kvalitetsinnehåll i form av webbserier kan du skapa en varaktig och lojal publik. Tittare som tar sig tid och bryr sig om ett företags berättelse och karaktärer tenderar att vara mer benägna att förbli trogna varumärket.

3. Möjlighet att lyfta ditt företags värderingar

Att göra en webbserie ger ditt företag möjligheten att förmedla värderingar, budskap och kultur på ett subtilt sätt. Det ger en djupare förståelse för företagets identitet och kan bidra till att skapa en positiv uppfattning bland konsumenterna.

4. Öka synlighet och spridning

Genom att dela webbserier online kan du dra nytta av sociala medier och andra digitala plattformar för att öka synligheten och nå en bredare publik. Är serien delningsvärd och intressant kan den per automatik sprida sig organiskt och skapa stor interaktion. Med hjälp av digital annonsering kan du också välja att rikta dig mot, och attrahera, nya potentiella kunder.

5. Stick ut från konkurrenterna

Eftersom inte alla företag gör webbserier, så kan det vara ett sätt att differentiera sig. Att erbjuda unikt och kreativt innehåll som skiljer dig från konkurrenterna kan sätta ditt företag i framkant och göra det minnesvärt för konsumenterna, så att du blir top of mind.

6. Dela din expertis och kunskap

Webbserier ger ytterligare en chans för dig som företag att visa upp och dela med sig av sin kunskap och expertis. Genom berättandet kan du effektivt förklara komplexa koncept och göra dem tillgängliga för en bredare publik. Detta kan både öka förtroendet för ditt företag i allmänhet och dina anställda i synnerhet.

7. Skapa möjligheter för samarbeten

Webbserier öppnar även upp för roliga samarbeten och partnerskap. Det kan inkludera samarbeten med influencers, andra företag eller branschexperter, och det finns mycket utrymme för kreativa idéer. Ett bra sätt att både öka exponeringen och bredda målgruppen. Tillsammans är vi starkare!

8. Interaktivitet och samhörighet

Många webbserier ger möjlighet till interaktivitet med sin publik genom sociala medier, kommentarssektioner och andra plattformar. Detta ger en känsla av samhörighet och gemenskap bland tittarna, vilket kan förstärka upplevelsen.

Sammanfattningsvis kan webbserier alltså vara både en kreativ, smart och effektiv strategi för företag att kommunicera med sin publik. Både för att bygga varumärkeslojalitet och att differentiera sig från konkurrenterna på ett sätt som går bortom traditionell reklam.

Nyfiken på hur resultatet av att göra en webbserie kan se ut?

Spana in våra senaste projekt här: