Förändringar kan svida, oavsett om de är små eller stora. När det kommer till sociala medier är det ingen idé att vänja sig för mycket vid ett sätt att göra saker på, för uppdateringar pågår alltid, och när du vant dig vid ett sätt kommer det snopet nog vara dags att gå vidare.
Så även nu, eller åtminstone snart. Instagram uppdaterar nämligen sin algoritm för att du som användare inte ska missa de inlägg som är mest relevanta för dig. Det innebär att flödet kommer se annorlunda ut då ordningen på inlägg kommer avgöras på vad du gillat, kommenterat, vad för relation du har till andra konton och hur relevant innehållet är för dig. Men lugn, dina inlägg kommer inte försvinna i cyberrymden, utan dina följare kommer förr eller senare få dem i sitt flöde.
Den här nyheten har fått allt annat än hyllningar, mycket av den anledningen jag inledde det hela med: förändringar svider. Men också för att man är rädd att ens följare ska missa ens poster. Detta är framför allt oroande för företag som tycker att Instagram är en genial kanal just för att flödet där, till skillnad från på Facebook, är kronologiskt och inte sållar bort innehåll hej vilt. Med ett sådant flöde är det större chans att ens följare nås av alla inlägg. Så tycker dock inte Instagram, som snarare menar att du som användare missar 70 procent av alla inlägg och med den nya algoritmen istället kommer nås av det, för dig, mest relevanta innehållet först.
Så vad tycker vi på Glory Days om den här nyheten? Vi älskar ju relevant innehåll! Det är vad content marketing handlar om. Den nya algoritmen ställer högre krav på dig som företag att skapa innehåll som är värdefullt, relevant och engagerande för din mottagare. Ju mer engagemang du kan skapa i dina Instagram-inlägg, desto högre kommer du att rankas i din följares flöde. Ju mer relevant innehåll du ger din följare, desto viktigare kommer hen tycka att det är att ha koll på dina uppdateringar. Kan du komma dit så slipper du också göra som många andra och uppmana (läs: be på dina bara knän) dina följare till att slå på aviseringar för att inte missa någon uppdatering från dig. Du har dem nämligen redan i ditt grepp.
Vill du ha tips på hur du bäst kan jobba med Instagram som kommunikationskanal? Det här inlägget är nummer ett i en serie av tre, så håll utkik på vår blogg nästa vecka då vi går igenom hur du ska tänka vid användande av hashtags. Inlägg nummer tre handlar om hur du kan tänka när du tar fram en innehållsplan till ditt Instagram-konto.