caption

Så här skriver du en bra caption i sociala medier

Att bilder säger mer än tusen ord ligger det mycket i, men det betyder inte att texten till din bild är oviktig – tvärtom. I sociala medier har du ytterst få tecken på dig att fånga dina läsare vilket gör det extra viktigt att väga orden på guldvåg. Här får du några tips på vägen till att skriva lyckade captions som väcker intresse och skapar engagemang.

Captions, alltså själva texten i inlägget som du publicerar, kan vara riktigt knepig att få till. Många är vi som har suttit och stött och blött samma text om och om igen för att få till en klockren caption. Att de sociala plattformarna ständigt ändrar sina algoritmer när det gäller vad som syns bäst gör inte saken lättare. Men det finns några grundläggande riktlinjer som du kan ha i åtanke när du filar på dina captions.

Målgrupp

First things first – du måste veta vem du pratar med. Ta en ordentlig funderare på vilka dina följare och företagets kunder är. Vad är de intresserade av, hur ser ert erbjudande ut och vad  vill du berätta om? Först när du vet vem du pratar med kan du bestämma hur du ska säga det, d.v.s. sätta tonaliteten. 

Tonalitet

Tonalitet handlar inte om vad du säger utan hur du säger det – att säga hej eller tja har samma innebörd med det är två olika ord som du troligtvis använder i skilda sammanhang i vardagen. Är ditt företag internationellt så behöver du fundera på om du kanske ska skriva dina captions på engelska. 

Du behöver även klura på hur skämtsam du kan vara, ironi är nämligen inte lika lätt i text som i tal. Ett konto som träffar rätt med humoristiska captions på Instagram är ICA. 

Emojins vara eller icke vara är en annan del att ta i beaktning. Om du ska använda dig av emojis eller ej beror inte bara på vem du pratar med, utan också på vilken kanal du använder. Instagram är en plattform där emojis lämpar sig bra, här kan de till och med användas för att göra en text tydligare – om man letar information på ditt Instagram-konto så är det lättare att dela upp och förtydliga texten med hjälp av emojis vilket gör att läsaren stannar kvar och förhoppningsvis hittar informationen den söker.

För att få inspiration till hur du kan skriva så är det inte dumt att göra lite research – kolla på konton du själv gillar att följa och företag som liknar ditt. Hur uttrycker sig dom på sina plattformar? Kanske kan du plocka vissa användbara uttryck därifrån.

Kort är gott

I sociala medier är kort verkligen lika med gott. Vi matas av information från alla håll och kanter – våra sociala medier är inget undantag. För att få din publik att stanna till vid, och läsa, just ditt inlägg ska du vara kort och koncis men fortfarande förmedla relevant information. Knepigt. Men börja alltid med att skriva ner det du vill säga, sen kan du korta ner i efterhand. Blir det svårt att ta bort ord kan du alltid prova att kasta om ordföljden och omformulera meningar. Kanske behöver du inte skriva all information i caption utan uppmana dina följare att läsa mer på din webbplats? 

125 tecken är den magiska teckenmängden när det gäller Instagram. Det är det antal tecken som du kan skriva innan dina följare måste trycka på “Läs mer”, så se till att få in något slagkraftigt här! McDonalds Sverige och Klarna är exempel på konton som lyckas fånga sina läsare i de första raderna. 

Fundera vidare på hur du kan använda samma inlägg på andra plattformar. Du kan återanvända själva innehållet men formulera om och anpassa texten till respektive kanal. På Facebook kan du ta tillfället i akt att brodera ut texten något då det är möjligt att använda fler tecken där innan läsaren måste trycka på “Läs mer”. 

Det finns förstås undantag vad gäller textmängd – vissa konton på Instagram är mästare på att skriva långt och fortfarande behålla ett högt engagemang. Två exempel på detta är National Geografic och Oatly. 

Engagera mera

För att få dina följare att bli intresserade av dig är en bra utgångspunkt att du är intresserad av dem. Att ställa frågor eller be om tips från dina följare i caption är ett bra sätt att skapa levande inlägg. Säkerställ också att tips och svar följs upp på ett eller annat sätt – får dina följare inget svar så är sannolikheten inte så stor att de skriver igen. Genom att ta del av deras svar och tips lär du dessutom känna dina följare bättre vilket aldrig kan vara en nackdel.

Tydlig uppmaning

När du skriver en caption till ett annonserat inlägg, alltså ett inlägg du betalar för, är det extra viktigt att du uppmanar dina följare att ta nästa steg. Vad är det du vill att de ska göra när de sett din ditt inlägg? Gå vidare till din webbplats, prenumerera på ditt nyhetsbrev eller lämna en kommentar? En tydlig CTA – call to action, är alltid en god idé, men ett måste när det gäller annonserade inlägg. 

Det grundläggande för att få till en bra caption är ändå att den speglar den du/företaget är, den äkta varan. En kopia kan aldrig leva upp till originalet – så krångla inte till det för mycket utan fokusera på det du vill ha sagt och utgå ifrån det.

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.