5 contenttrender att hålla koll på under 2021

Årsskiften brukar innebära ett överflöd av listor från siande experter. Vad trendar, vad ska du satsa på och vad är på frammarsch? Listor som ger en försmak av vad som komma skall och hintar om hur vi kan ligga steget före våra konkurrenter. Här är vår framtidsspaning. 

Vi har svingat oss genom den växande snårskogen av trendlistor och handplockat fem content-förutsägelser. Sammanfattningsvis kan väl sägas att det ser ut att bli ett lovande år där content marketing tenderar att gå åt ett mänskligare, transparentare och mer empatiskt håll.

1. Analysera mera

I takt med att dina kunder kontinuerligt adapterar ny teknologi och utforskar nya kanaler, så bör även du göra detsamma. Detta kräver att du har koll på din målgrupp och analyserar deras beteende. Vad har de för sig egentligen, vad värdesätter de och var befinner de sig? Vilka värderingar styr deras handlande, exempelvis vad gäller transparens och integritet?

Ju mer du känner till om dina potentiella kunder desto bättre – inom ramen för GDPR så klart. En förbättrad kunskap om målgruppen leder till smartare marknadsföring, nöjdare kunder och mindre slöseri med pengar. Och det är ju ganska bra, eller hur? 

2. Större räckvidd med mindre resurser

Det har varit ett tufft år för många företag, med minskade intäkter och begränsade tillgångar. Traditionell marknadsföring är ofta det som fått stryka på foten, och fokus har istället lagts på innehåll i de egna kanalerna och alternativa lösningar för att nå ut. Detta är en utveckling som kommer att fortsätta 2021.  

Tuffa tider är kreativitetens moder. En mamma som öppnar dörren för ett smartare sätt att arbeta med sitt content. Hur kan vi, trots minskade resurser, öka vår räckvidd? Experter menar att vi under 2021 kommer att få se ett större, mer kreativt användande och spridande av företagens innehåll. Ett personligare content som engagerar målgruppen mer än tidigare, inte sällan interaktivt innehåll med glimten i ögat. Kvalitativt innehåll som bygger communities och som får målgruppen att känna sig sedd och värderad. 

3. Det rörliga året 

Om intressegrafen för innehåll i rörlig form har gått spikrakt uppåt under flera år så skickade fjolårets boom av live-videos, webinars och digitala möten oss rätt genom taket. Allt fler insåg nu mediets möjlighet att på ett snabbt och effektivt sätt kommunicera, informera och utbilda sin målgrupp. En förmåga med få jämförelser, vilket nu även fastnat hos de mest svårövertalade. 

Även då pandemin släpper sitt grepp om världen så kommer inte den rörliga trenden att göra det. Räkna med att ditt flöde kommer att fyllas med fler lättillgängliga presentationer, webinars och inspirerande live-TV-sändningar som sprider företagens budskap. Tråkig och oengagerande envägskommunikation kommer att få ge plats för genomtänkta format som involverar tittaren och uppmuntrar till interaktion på ett eller annat sätt.   

4. Smart återbruk

Hållbarhet ligger i tiden och är givetvis en viktig del av content marketing 2021. Som ni säkert redan vet så är återbruk en självklar del i vårt arbete. För visst vore det en smula ineffektivt att lägga resurser och tid på högkvalitativt, engagerande innehåll som enbart används i en kanal? Speciellt om du därigenom missar en stor del av dina potentiella kunder.

Nej, vi vill ju att bra innehåll ska nå så många som möjligt. Smakfullt anpassat och ompaketerat efter kanalen i fråga. Innehållet i ett kundmagasin, webbartikel eller blogginlägg kan med relativt små medel få nytt liv i rörlig form, i en podcast eller som inlägg i sociala medier eller nyhetsbrev. I en tid då det gäller att hushålla med resurserna är det bara dumt att inte utnyttja högkvalitativt innehåll fullt ut. 

5. Kreativ SEO 

Med en ökad aktivitet på webben följer också högre krav på företagens sökordsoptimering. Det är som du vet långt ifrån något nytt, utan snarare något du alltid bör ha i åtanke i ditt arbete. Har du lagt ned kraft på att ta fram inspirerande innehåll så vill du ju att den ska synas och rankas högt, eller hur? 

Det betyder att en välarbetad SEO-strategi och sökordsanalys i det närmaste är ett krav när du utformar din contentstrategi för året. Undvik de lägst hängande frukterna (läs: sökorden) utan försök istället använda din kreativitet för att differentiera dig och hitta din egen nisch bland stora drakar och vanliga sökord. Varför stånga sig mot en orubblig koloss, när det kan finnas en smidigare väg runt den? 

I takt med att Googles sökmotorer blir allt smartare och mer finkänsliga bör även du steppa upp ditt SEO-arbete. Det kommer att läggas större vikt vid din expertis och att du faktiskt behärskar de ämnen du pratar om på din webbplats. Kontexten blir därmed viktigare än enstaka sökord. Så låt experten inom dig ta ett kliv fram och kontakta oss så berättar vi mer om hur vi tillsammans kan skapa fängslande, inspirerande eller engagerande innehåll.

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.