Under våren har Child10 tillsammans med Glory Days tagit fram en ny grafisk identitet. Parallellt har man skapat en ny webbplats med den nya identiteten och engagerande innehåll som utgångspunkt. Sidan lanserades i samband med att organisationens fokus för 2021 offentliggjordes: Girls’ rights have no price.
Organisationen Child10 samlar och stöttar gräsrotsorganisationer som jobbar för att skydda barn från trafficking och exploatering. Varje år delar Child10 ut pris till tio stycken ledare för gräsrotsorganisationer som har ett framstående arbete i dessa frågor på ett lokalt plan på platser i världen där behovet anses extra viktigt.
Child10 och Glory Days har arbetat tillsammans sedan hösten 2019. Dels i att strategiskt utveckla organisationens kommunikation, men även kring innehållsproduktion och grafisk formgivning.
– Självklart blir det en extra drivkraft att jobba tillsammans med en uppdragsgivare som jobbar med så pass viktiga frågor. Samtidigt har arbetets kvalité och resultat mycket att göra med att Child10 är en organisation bestående av duktiga och välmeriterade kommunikatörer, säger Glory Days projektledare Oscar Johansson.
Ambitionen var att ta fram en stilren och tydligt logotyp där organisationens ursprungliga guldiga färg fick leva vidare. I övrigt går manéret endast i svart och vitt, med intentionen att budskapen och fakta ska få ta plats i kommunikationen.
– När en ska kommunicera det som samhället ofta vill blunda för behöver det göras smart. Vår utmaning till Glory Days var att skapa en känsla som visar allvaret i frågan utan att för den delen behöva återskapa en exploatering av dessa barn via bild och text. Hemsidan ska vara en kunskapshubb vilket skapar en stor utmaning av att tillgängliggöra faktatunga sidor och samtidigt skapa engagemang. Vi tycker att Glory Days lyckats väldigt väl och hoppas att fler får upp ögonen för de allra mest utsatta, säger Ida Östensson, Director of Communications and Advocacy på Child10.
I samband med att den nya webbplatsen publicerades i början av maj släpptes även Child10s tema för 2021: Girls’ rights have no price. Som namnet antyder kommer man att fokusera på människohandel och exploatering av flickor som utsätts för sexuella övergrepp i Sverige och resten av Europa.
– Få organisationer har idag resurser till att kunna identifiera och stötta de flickor som utnyttjas för fruktansvärda övergrepp i Europa. Det krävs nu stora gemensamma satsningar, där civilsamhälle och offentliga aktörer arbetar tillsammans, för att motverka människohandel för sexuell exploatering i Europa, säger Jacob Flärdh, generalsekreterare på Child10.
– Den öppna nomineringsprocessen stänger den 15 juni och pristagarna presenteras under hösten. Under det kommande året kommer temat vara fokus i vår kommunikation och då är planen att detta rent kommunikativt ska kunna stå på egna ben, säger Ida Östensson.
Child10 grundades 2014 av Sophie Stenbeck Family Foundation och Sara Damber. Child10 samlar och ger stöd till gräsrotsorganisationer som arbetar med att skydda barn från människohandel och exploatering. Visionen är en värld fri från människohandel. För att skapa förändring fokuserar Child10 på en holistisk strategi för barns rättigheter som inkluderar förebyggande arbete, stöd till offer, rättsliga åtgärder mot förövarna, minimering av efterfrågan samt nationell och internationell samordning och samarbete.


