Absortech uppmärksammar problem som målgruppen helst blundar för

Har du också fått en liten rektangulär påse som följer med skokartongen när du köpt skor? Någonsin funderat vad den är till för?

Det vet vi.

I vintras inledde vi ett samarbete med det internationella bolaget Absortech som arbetar med fuktprevention, till exempel förpackningar som följer med skokartonger och containrar i syfte att hålla produkten torr och suga åt sig fukt.

Uppdraget var solklart: ”Hur kan vi på ett förståeligt och intresseväckande sätt kommunicera våra produkter? Och inte minst; göra branschen uppmärksam på ett stort problem som finns [men inte görs så mycket åt), nämligen fukt och kondens som uppstår i samband med frakt.

Efter att ha grottat ned oss ordentligt i Absortechs produkter och deras affär började en strategi träda fram som vilade på tre ben:

1.     Intresseväckande och utbildande content behövdes

2.     Medarbetare runt om i världen skulle engageras för att kunna skapa en organisk dialog

3.     En unik plattform skulle tas fram

Till att börja med skapades en contentplattform, Moisture Magazine, en sorts hub för allt content som vill inspirera, engagera och inte minst utbilda personer och branscher inom fuktprevention. Den fylldes med korta, kärnfulla blogginlägg som syftar till att på ett lättförståeligt sätt uppmärksamma problemet med fukt inom fraktbranschen.

Parallellt skapades en guide till LinkedIn för Absortechs alla anställda runt om i världen som gick igenom hur plattformen används på bästa sätt för att nå ut med budskap samt för att skapa engagemang. Därefter distribuerades bilder och korta texter och länk till blogginläggen som alla anställda publicerar på sina profiler utifrån ett givet schema. Detta tillsammans med marknadsförda inlägg från Absortechs företagsprofil skapar en dynamisk mix av både organisk och betald räckvidd – vi kallar det för deras egna ekosystem.

Målet? Självklart fler affärer, men Absortech vill även gå i bräschen och vara the thought leader inom fuktprevention vilket sätter ton och riktning för innehållet vi producerar för dem löpande.

Vill du veta mer? Besök Moisture Magazine här eller hör av dig till Johan Börjesson så berättar han mer.

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.