4-ljusglimtar-i-pandemin

4 ljusglimtar i pandemin

Covid-19 har fortfarande världen i ett järngrepp och det kan just nu kännas svårt att se några andra ljusglimtar än den annalkande sommaren. Vi tog spåkulan till hjälp för att gnugga fram fyra positiva effekter som vi tror att krisen kan ha fört med sig.

En sak är säker – mycket kommer att vara annorlunda när vi väl tagit oss igenom coronapandemin. Även om det kan vara svårt att se att den skulle ha fört något gott med sig så tror vi att det finns ljuspunkter. Här är fyra av dem.

1. Laget framför jaget

För många har säkert den påtvingade distanseringen och hemmaarbetet känts som ett hårt slag. De flesta av oss är sociala varelser som behöver den mänskliga interaktionen, samtalen, mötena och småpratet vid kaffebryggaren. Men det kan också vara så att den ofrivilliga karantänen kan ha lett till en större sammanhållning och vi-känsla inom företaget. En känsla att vi tillsammans kan ta oss igenom detta. Att alla anstränger sig lite extra, stöttar och kommer varandra närmare – trots avståndet. Ett tillfälle att stärka och vårda företagskulturen lite extra helt enkelt.

2. Pånyttfödd kreativitet

Krisen har tvingat oss att tänka i nya banor och plocka fram kreativiteten på allvar. I vissa fall för att vi behövt hitta nya infallsvinklar och i vissa fall i rent överlevnadssyfte. Det kan handla om att vi behövt se över vårt utbud av produkter och tjänster, sättet vi kommunicerar eller hur och var vi syns. Verkligheten efter pandemin, när allt återgår till ett ”business as unusual”, tror vi kommer kräva en ännu portion kreativitet, nytänkande och lyhördhet för målgruppens behov – inte minst när det kommer till kommunikation och utnyttjande av sina egna kanaler.

3. Nya perspektiv och större ödmjukhet

Är det något pandemin har bevisat så är det hur sårbara vi är för det oväntade. Men denna sårbarhet har förhoppningsvis också gett oss nya perspektiv och sätt att se på såväl den egna verksamheten som livet och världen i stort.

Kanske kommer det bli så att verksamheters ledord och fokus kommer att förflyttas till områden med en ödmjukare approach. Kanske kommer vi få se ännu fler företag som stärker och vårdar sina kundrelationer bättre, tar ett större samhällsansvar och jobbar mer aktivt med frågor som rör hållbarhet, medmänsklighet och hälsa. Det tror i alla fall vi är en av nycklarna i resan mot framgång.

4. Nya sätt att arbeta

Om vi inte visste det redan så har krisen visat att vi fixar det rätt bra tack vare alla smarta digitala lösningar. Lösningar som många gånger sparar både pengar, tid och utsläpp. Visst, vissa möten behöver fortfarande ske IRL. Men att vi efter krisen kommer få se en explosion av företagens flygresande är svårt att se. För planetens skull kan man ju alltid hoppas på det i alla fall.

Vissa företag kanske börjat tänka om vad gäller att arbeta på distans och öppnar upp för nya virtuella lösningar. Även om det passar långt ifrån alla verksamheter så kommer säkerligen fler företag hitta alternativa arbetssätt och rutiner än de vi är vana vid idag. Att vi dessutom kommer att få se en ökad satsning på det lokala och småskaliga är heller ingen vågad gissning.

Det var allt vår spåkula mäktade med att klämma fram denna gång. Vill du veta mer om vad vi kan och på vilka sätt vi kan hjälpa ditt företag eller organisation att utvecklas eller hitta vägar ur krisen? Kontakta oss så tar vi en kopp på behörigt avstånd.

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.