digitala trender 2018

6 digitala trender du bör känna till 2018

[:sv]Uppdatering: Nu finns ett nytt inlägg om digitala trender 2019.

Det digitala landskapet är ständigt i utveckling. Appar, webbplatser och tekniska lösningar uppdateras och blir för varje dag mer avancerade. Det gäller att vara på tårna för att hålla sig uppdaterad med de senaste nyheterna.

För att förbereda dig för 2018, så har jag sammanfattat sex digitala trender du bör känna till.

1. Mobil, mobil, mobil

Jag tjatar så mycket om mobilanpassning att jag nästan blir trött på mig själv. 2018 är inget undantag för att sätta mobilanvändarna i största fokus. Galet nog finns det fortfarande företag som inte har hoppat på tåget. Var du än tittar står folk med gamnacke och stirrar ner i sin telefon – din målgrupp finns där i stort sett hela tiden. Så varför inte börja utnyttja det? Det kan handla om allt från att mobilanpassa webbplatsen till att skicka ut meddelanden med erbjudanden till dina kunder.

2. Rörligt innehåll vs textinnehåll

Vi kan i nästan alla kommunikationsplattformar se att innehållet blir lättsammare och behagligare med hjälp av rörligt innehåll. Det finns forskning som visar att landningssidor med filmer kan öka konverteringen med 80 %. När Instagram nu tillåter längre videos och Facebook Live Video lanserats så är det svårt att blunda för den stora och effektiva räckvidden. Långa textstycken börjar bli alltmer sällsynt – i synnerhet på sociala medier och moderna webbplatser. Det dyker upp fler och fler tillvägagångssätt och tekniker för att få innehåll att kännas mer underhållande och lättsamt – tacksamt för den otåliga mottagaren.

Om du fortfarande inte är övertygad om ifall rörligt innehåll är något för er, så borde denna statistik få dig att ramla av stolen:

  • YouTube-tittare spenderar en miljard timmar på videos varje dag
  • Facebook-användare tittar på över 8 miljarder videos varje dag
  • 82 % av alla Twitter-användare tittar på videoinnehåll

Tips! Försök få det till en vana att ditt företag producerar minst en högkvalitativ video (eller live-video) varje månad. Antingen inhouse eller med hjälp av en byrå (som heter Glory Days kanske).

3. Hej då till fake-Instagrammare

Idag spenderar företag flera miljoner kronor på att få genomslag via stora Instagram-konton och kändisar, så kallade influencers. Eftersom det blivit så pass vanligt så har även mottagarna blivit mer skeptiska och kräsna. Därför kommer det nu vara avgörande att använda sig av trovärdiga, långsiktiga och genuina influencers som faktiskt bryr sig om varumärket och kan stå för det till hundra procent. Detta skapar i sin tur en win-win. Och mottagaren kommer förhoppningsvis vara mer mottaglig.

4. Röststyrning

Under 2018 kommer bland annat Siri och Alexa (Amazon) bli smartare och ta mer plats. Siri kommer till exempel flytta in i Apples nya produkt ”HomePod” som framöver kommer fungera som en slags assistent i hemmet. Ännu fler aktörer kommer därför vilja utveckla och integrera röststyrningen i marknadsföringen för att den ska bli så användarvänlig och enkel som möjligt. Som jag skrev i punkt 1 kommer fokus ligga på att få allt innehåll att bli mer visuellt, men även lättillgängligt. Du ska kunna ta del av dagens nyhetssvep utan att behöva trycka på skärmen 38 gånger. Du ska kunna hitta kontaktuppgifter på en webbplats utan att behöva ”swipe:a” fem meter. Det ”handfria” gränssnittet kommer hjälpa oss att interagera på fler och smidigare sätt än ”peka” och ”toucha”.

5. Storytelling före sälj

Jobbar du redan aktivt med content marketing så är det här kanske ingen världsomvälvande nyhet. Vi blir så överrösta med vissa typer av marknadsföringsknep att vi för längesen blivit skeptiska och ”mätta”. Det är därför viktigt att upplevas som genuin, mänsklig och att tala till målgruppen på ett nytt och spännande sätt. Traditionella säljbudskap uppfattas av de flesta som både störande och dammigt. Nu är det istället viktigt att använda hjärtat och berätta en historia. Vad har ert företag för identitet? Vilka är ni? Fånga först era besökare och följare med en personlig kontakt och värderingar. Prata till målgruppen, så som ni pratar med någon öga mot öga. Berör dem. Därefter kan ni börja sälja er tjänst eller produkt med hjälp av en tydlig call to action.

Tips! Har ni begränsad budget? Använd er av Instagram Stories för att berätta er historia. Det är ett enkelt och effektivt sätt att förmedla en personlig kontakt med er målgrupp. Med hjälp av korta filmer och bilder ger ni regelbundet inblick i er verksamhet och vilka ni är.

6. AR i sociala medier

När Pokémon Go släpptes till alla telefoner slog det ner som en blixt över hela världen – och AR (Augmented Reality) blev ett ord på allas läppar (långa promenader likaså). I takt med att våra telefoner blir mer kraftfulla och sociala medie-apparna bättre integrerade med AR, så kommer vi kunna se mer av detta under 2018. Företag kommer till exempel kunna anpassa innehåll genom att använda din nuvarande plats och skapa sponsrat AR-innehåll – som endast syns på den platsen, vid just den tidpunkten. Det blir effektiv marknadsföring och kanske till och med uppskattat av många mottagare som får känna sig ”speciella”. Det är bara en tidsfråga innan AR utvecklas ännu mer och blir en större del av alla sociala medier.[:]

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.