content-marketing-facebook

Facebook-döden som aldrig kom

Nytt år innebär nya teorier om vilka medier och kanaler som kommer dö ut inom den närmsta framtiden. Är det inte tidningsdöden så är det bloggdöden och är det inte den så är det Facebook-döden.

Forskare och trendspanare har i flera år spått att Facebook kommer dö ut, men tvärtom är det fortfarande världens största sociala nätverk. Trots alla teorier står sociala mediejätten envist kvar som herren på täppan, helt utan planer på att kliva ner. Sedan man för några år sedan började prata om ett utdöende Facebook så har antalet medlemmar istället ökat lite för varje år, likaså under 2015.

Facebook må ha svårt att hålla kvar den allra yngsta publiken, men istället har en ny, äldre målgrupp lockats.

Varför vill man så gärna tro att Facebook är på utdöende? Är det i ivrigheten av nya sociala mediers uppkomst som man känner att något annat bara måste bort? Att kvoten är fylld. En in, en ut.
Den ena sociala mediekanalen utesluter uppenbarligen inte den andra, och som undersökningar visar fungerar andra kanaler, såsom extremt populära Instagram, snarare som komplement till Facebook. Man använder kanalerna på helt olika sätt.

Det är såklart svårt att förutse huruvida ett socialt medium ska överleva, men något som säkert går att säga är att de flesta har haft fel gällande Facebooks död.

Så, hur lyckas de hålla sig kvar? Facebook är till skillnad från övriga sociala medier ett nätverk där alla typer av kommunikation kan nyttjas. Man är inte begränsad till enbart bild, text, video eller ett fåtal tecken. Facebook är dessutom snabba med att hela tiden bygga nya smarta funktioner för att användarna ska kunna göra så mycket som möjligt av sitt sociala liv där.
Förutom detta har de flesta användarna under sina år på Facebook hunnit bygga upp ett så pass stort och viktigt nätverkande att de helt enkelt inte är beredda att lämna det.

Att som företag fortfarande ställa sig frågan om närvaro på Facebook verkligen är nödvändig är med andra ord dumt. Facebook står än så länge stabilt. Finns din målgrupp där så bör du också göra det (likväl som du, om din målgrupp är mer aktiv någon annanstans, förstås bör vara där).

Men med det sagt är det ändå fortfarande av största vikt att man vill satsa på Facebook när man ska satsa på Facebook. Ingen lyckas genom att sitta och rulla tummarna i väntan på likes. Här krävs mycket tid och engagemang från din sida, en budget för Facebook-annonsering och en tydlig idé om varför du är där. Men antagligen det absolut viktigaste: relevant och intressant content för din målgrupp.

Behöver du hjälp med content marketing i sociala medier så hjälper vi dig gärna.

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.