Uppdatering: Nu finns ett nytt inlägg om webbtrender 2017.
Jag heter Isak och jobbar som Art Director här på Glory Days. Jag har skapat och designat webbplatser sedan jag gick i skolan – och då var det populärt med gradienter, textskuggor och storartade effekter. Idag är det avskalat, platt design och subtila effekter som gäller.
Det går trender inom allt: mode, restauranger, ölsorter, konst och sociala medier, så även inom webbdesign. Jag tänkte sammanfatta några av de trender som finns inom webbdesignvärlden just nu, och som kan tänkas leva vidare 2016.
Fullbredd
Fullbredd på webbsidor har verkligen slagit igenom och används på de flesta nya sidor. Webbsidor i fullbredd är här för att stanna, inte bara för att de på ett smidigt sätt blir responsiva, utan också för att de är snygga och tillåter stora bilder och tydliga textflöden (något som också är en het trend i sig).
One pager
Många tycker one pager-sidor är häftigt och snyggt. Många påstår också att detta är något nytt som alla borde använda, men det finns även de som anser att dem är på väg bort på grund av den begränsning som en sida, utan undersidor och oändlig scrollning, faktiskt innebär. Denna typ av webbsida är effektiv för ett visst innehåll, till exempel när man vill presentera en eller några produkter/tjänster, men kanske inte för en webbshop eller annat innehåll som kräver större plats. Det är kul att scrolla, men inte en hel förmiddag.
Gridvyer
Webben kryllar av webbsidor med gridvyer. Det är en trend som fortsätter växa och som säkerligen kommer fortsätta under 2016. Denna typ av vyer är perfekt för att presentera information på ett snyggt och strukturerat sätt med färgblock eller bakgrundsbilder. Eftersom de är rektangulära i formen är de även tacksamma att modulera och flytta inom webbsidans befintliga utseende.
Gömda menyer
Gömda menyer har ökat i popularitet. De sparar inte bara skärmutrymme, utan tillåter också snygga förstasidor med en “presentationskänsla”. Små och subtila animationer när man klickar på menysymbolen är också helt rätt i tiden.
“Halvplatt” design
Det var ett tag sen vi dissade gradienter och började använda oss av platt design. Platt design eller ”flat design” har under de senaste åren trätt fram mer och mer. Nu ska det vara avskalat och enfärgat, det får dock inte vara för avskalat utan helst ska man experimentera med olika färgblock för att skapa illusioner av till exempel skuggor och andra effekter. Det ska alltså vara en ”halvplatt” design.
Spökknappar
Spökknappar, eller ”Ghost buttons” som det så fint heter, är verkligen en stor trend just nu. Tunna linjer runt en knapp som sedan i vissa fall också fylls upp i vitt eller någon färg när man för över muspekaren. Snyggt och stilrent, och en detalj som inte stör.
Fokus på typografi
Webben har vuxit upp när det kommer till typografi. Tack vare Google Fonts har utvecklare och designers börja använda sig av mer spännande typsnitt än Arial och Tahoma. Det har därför blivit viktigare att använda sig av ett snyggt och unikt typsnitt som passar varumärket. En tydlig trend när det kommer till typsnitt är tunnare stilar som till exempel “Open Sans Light”.
Webbsidor med storytelling
Att fokusera på storytelling på webbsidan innebär att besökaren kan ta del av företagets berättelse och därmed engageras i varumärket. Detta gör att webbsidan blir rolig, interaktiv och något som besökaren kommer ihåg och tipsar sina vänner om.
Tips från mig:
- Det är viktigt att tänka på att inte hoppa på nya trender för fort eftersom de tenderar att snabbt bli föråldrade. Följ de webbtrender som verkligen bidrar med någonting praktiskt.
- Välj bara de trender som passar för just ditt företag eller din personliga sida.
- Glöm inte bort att bidra med något till besökarna för att få dem att komma tillbaka. Utseendet är viktigt men innehållet är viktigare!