Norrlands_Guld

Reason to talk

Förra veckan körde jag läsidan – västkusten tur och retur och passade då på att stöka av några avsnitt av mina favoritpoddar. Jag passade även på att lyssna på några avsnitt av en podcast som en kollega tipsat om, nämligen Contentpodden. Contentpodden produceras av contentbyrån Brid Content och efter att ha lyssnat kan även jag ge den mina varmaste rekommendationer.

Jag fastnade främst för avsnittet som innehöll en intervju med Henrik Åström – marknadschef på Spendrups. Inte bara för att de pratade om en produkt som ligger mig varmt om hjärtat. Inte heller för att Henrik verkar vara en väldigt sympatisk man, utan för att han hade mycket klokt att säga om marknadsföring i allmänhet och content marketing i synnerhet.

Samtidigt var det befriande att höra att Henrik inte kategoriserar sina kanaler på samma sätt som jag gör, och inte heller definierar content marketing på samma sätt som jag gör. I intervjun blir det uppenbart att det inte finns något självändamål, för honom eller någon annan på kundsidan, att definiera content marketing över huvudet taget.

Henrik pratar mycket om bryggeriets varumärkesarbete och hur de valt att paketera främst Norrlands Guld och Mariestad. Hur de i mångt och mycket cementerat varumärkena med hjälp av bra innehåll.

Ett begrepp som Henrik (och även intervjuaren Colm O’Callaghan) återkommer till ett par gånger är ”reason to talk”. De nämner det som att det är ett vedertaget begrepp, vilket fick mig att känna lyckorus: Det finns alltså ett, inom branschen, etablerat och vedertaget begrepp för det som vi ofta beskriver som en av styrkorna med content marketing kontra traditionell reklam.

Efter att ha googlat runt en del hittar jag dessvärre inga sylvassa definitioner av begreppet, eller någon härlig ”Top 5 tips how to get your audience a reason to talk from content marketing”. Men å andra sidan kanske det behövs lika lite som en exakt definition av content marketing?

När jag pratar om, vad de i podcasten beskriver som ”reason to talk”, brukar jag just prata om att bra innehåll hjälper dina presumtiva och befintliga kunder att prata om dig. Du ger dina ambassadörer samtalsämnen – något de vill dela med sig av till sina vänner, för att det är roligt eller kanske för att det är krispiga knowledge-nuggets som får dem att framstå som trivia-ess. Bra innehåll, vare sig det är ett blogginlägg eller ett videoklipp, är ett utmärkt verktyg för ambassadörerna att sprida ordet om dig.

Det är därför en god idé att i strategifasen diskutera ”reason to talk”: Vilka samtalsämnen vill vi att vårt innehåll tangerar? I vilka konversationer kan vi komma in med hjälp av detta innehåll? I vilka kanaler skall vi distribuera vårt innehåll för att vi skall få igång samtalet?

Om du har tips på var man kan lära sig mer om ”reason to talk” så får du gärna maila mig. Då får vi dessutom en anledning att talas vid. Förhoppningsvis kan vi här på Glory Days World inom en snar framtid presentera listan ”Topp 5 tips på hur du ger din målgrupp ”a reason to talk’”.

1 kommentar

  • Hej Oscar.

    Intressant inlägg och som intervjuaren tänkte jag att jag borde förklara lite. När det gäller ’reason to talk’ så måste jag erkänna att även om det lät som att var ett vedertaget begrepp så var det nytt för mig också – som begrepp – men resonemanget bakom det var ju självklart eller hur. Ett begrepp som flera kunde använda egentligen när det gäller styrkorna med content marketing.

    Det känns också lite som att det Spendrups öl gör för att skapa en ’reason to talk’ är en blandning mellan reklam och content marketing men som jag har upplevt med alla intervjuarna på Contentpodden, så är det väldigt få marknadschefer som är särskilt intresserade av begreppet content marketing heller utan bara ’marketing’ och sedan finns det olika sätt att göra det.

    Men vad trevligt att just detta podcast har givit oss en ’reason to talk.’

    Cheers
    Colm

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.