Glory Days och Icon Brands i nytt samarbete – producerat Axelents jubileumsbok ”Med sikte mot världen” 

De två contentbyråerna Icon Brands och Glory Days har inlett ett nytt samarbete, något som resulterat i en bok som släpps i dag. Boken ”Med sikte mot världen” är producerad på uppdrag av Axelent Group och är en del i företagets kommunikation kring sitt 30-årsjubileum.

– Jubileumsböcker har en tendens att bli navelskåderi och en publikation för de närmast sörjande. ”Med sikte mot världen” beskriver inte bara Axelents 30-åriga historia, utan fokuserar även i hög utsträckning på den kontext som företaget har varit och är en del av. Detta för att bredda målgruppen och göra boken intressant för fler, säger Oscar Johansson, projektledare från Glory Days.

I boken beskrivs den ekonomiska och industriella utvecklingen i Sverige under de senaste 30 åren. Ett avsnitt i boken är ämnat åt den välkända Gnosjö-andan och dess likheter med andra geografiska platser där företagskluster av en viss karaktär har uppstått, exempelvis Silicon Valley. Initierade skribenter med specialkunskap ger i krönikor och reportage sin bild av regionen och dess inflytande.

Förutom ovanstående skildrar boken Axelents väg till att bli en av de världsledande aktörerna när det kommer till att skydda människor i produktions- och lagermiljöer. Här tas läsaren med på resan från starten, via världsetableringar och värdegrund till företagets stora samhällsengagemang och framtida utmaningar.

Glory Days och Axelent gemensamma arbete kring kommunikationsfrågor har pågått sedan 2017. Ett samarbete som bland annat resulterat i en omfattande, och prisbelönt, global contentkampanj. I samband med boken krokade Glory Days arm med Icon Brands.

– Glory Days och Icon Brands har hittat nya infallsvinklar och har gett oss nya idéer på vad en jubileumsbok faktiskt kan innehålla. Och resultatet är vi oerhört stolta över. Det ger en beskrivning av den fantastiska resa vi gjort som bolag; alla medarbetare, kunder och leverantörer som korsat vår väg och bidragit till att vi är där vi är idag, säger Karin Sandén Ahlqvist, Marketing Manager på Axelent.

Glory Days samarbete med Icon Brands inleddes under hösten 2019 och har sedan dess resulterat i ett antal mindre projekt. Axelent-boken är dock det första av större karaktär.

– Jag tycker att samarbetet med Glory Days har varit både utvecklande och roligt. Det har även blivit tydligt att vi verkligen kompletterar varandra, vilket är positivt. Med andra ord, ett bra teamwork som resulterat i en väldigt fin slutprodukt, säger Hanna Willquist, partner på Icon Brands.

Boken ”Med sikte mot världen” släpps den 17 september och finns både svenska och engelska.

Arbetsgrupp
Ansvarig utgivare: Karin Sandén Ahlqvist
Koncept & strategi: Hanna Willquist, Icon Brands
Projektledare: Oscar Johansson, Glory Days
Redaktör: Karolina Modig, Icon Brands
AD: Love Eneroth, Glory Days
Skribenter: Mimmi Bladini, Pål Johansson, Jan Jörnmark, Christer Nordmark, Niklas Simonsson, Erik Wahlin, Rebecca Öhnfeldt
Fotografer: Johan Strindberg och Mikael Lundblad
Stylist: Emma Wallmén

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.