sociala medier 2020

Sociala medier 2020 – engagera mera!

2020 har varit ett märkligt år. Branschen har påverkats på gott och ont och företag behöver nu jobba extra hårt för att vinna tillbaka ett förtroende som tidigare varit självklart. För att lyfta ditt varumärke till nästa nivå krävs att du prioriterar användarna – men också att du förstår varför.

Tala med målgruppen

Det är ingen hemlighet att företagens främsta mål är att öka lönsamheten. För att nå dit krävs både engagemang och en uttänkt strategi – inte minst i sättet du kommunicerar med din målgrupp. Handen på hjärtat, vet du hur du talar med dina följare? Talar du till dem istället för med dem? För att få engagerade följare och ett växande nätverk, måste du försöka att skapa ett verkligt band till din målgrupp.

Något som underlättar relationsbyggandet är ett strukturerat publiceringsschema där användargivande inlägg (som är informativa, underhållande eller inspirerande) varvas med mer säljande. På så sätt tröttar du inte ut användaren genom upprepande, monologa säljbudskap – utan skapar ett meningsfullt innehållsflöde som användaren förhoppningsvis kan dra nytta av och i förlängningen förknippa med ditt varumärke.

Rätt content på rätt plats

För att skapa engagemang på sociala medier så krävs det även ett visst engagemang från avsändaren. It’s a two-way street. Inget säger ”jag bryr mig inte om det här” mer än ett inlägg som uppenbarligen var ämnad för en annan plattform. Så, anpassa alltid innehållet och formatet efter plattformen där det publiceras.

Tänk även på att målgruppen, och därmed också tonaliteten, kan skilja sig mellan plattformarna. På Facebook är text på bild i princip tabu, på LinkedIn spenderar läsare mest tid på neutrala artiklar som inte tar ställning och ju fler funktioner du använder på Instagram desto högre rankas du.

Berätta stories i Stories

Instagram Stories är det snabbast växande mediet någonsin och en tredjedel av de mest visade händelserna i Instagram Stories kommer från företag. Detta kan vara orsaken till att vi alltför ofta ser företag missbruka det för att synas i vimlet. Instagram har själva sagt att Stories skapades för att promota spontanitet, men här gäller fortfarande kvalitet över kvantitet. Säg en sak och säg det bra, och bidra alltid med värdefullt innehåll.

Alla vet vi på ett ungefär ingredienserna i en sallad och vad en boomerang-effekt gör. Bjud in användaren bakom kulisserna istället. Låt det vara personligt, dela autentiskt innehåll, skapa visuellt intressant material och ha tydliga idéer för att på så sätt öka din målgrupps varumärkeslojalitet.

Generation Z

Yes! När du tror att du äntligen har koll på läget, så dimper en helt ny generation ner i användarpoolen. En ny grupp innebär en ny uppsättning preferenser som ska tillgodoses. Det som har funkat så bra på Babyboomers och Millennials kommer troligtvis inte att kittla de nya ungdomarnas intressen. Generation Z har redan börjat visa karaktärsglimtar på plattformarna. Det är en väldigt medveten grupp användare som inte är rädda för att ställa krav eller ifrågasätta hur olika företag bidrar till en bättre värld.

Kultur förändras ständigt – det är ett levande ting. Se därför till att ständigt utveckla hur du kommunicerar och interagerar med dina användare. I den digitala världen sker förändringar i ljusets hastighet. Så ut på sociala medier och hitta på saker tillsammans med din målgrupp. Mys!

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.