Att skapa innehåll och upprätthålla en stadig publiceringsfrekvens bör inte vara en utmaning om det på företaget finns en liten gnutta kreativitet och tid för att skapa innehåll (fota, skriva och publicera). Den knuten har de flesta löst och förhoppningsvis tickar följare och engagemang in. Förhoppningsvis har du även tagit fram ett syfte och formulerat mål med kommunikationen i mediet (om inte, gör det).
Men om man nu har skaffat ett Instagram-konto så passa på att ta vara på alla de funktioner och format som Instagram utvecklat för att fortsätta vara en attraktiv social plattform för sina användare. De flesta är enkla att använda och du har chansen att synas där andra företag i din bransch kanske inte konkurrerar om målgruppens uppmärksamhet.
Instagram Stories
Kallades av vissa för ”Snapchat-dödaren” när funktionen släpptes och har även tagit mark från konkurrenten.
Stories är det första du ser när du öppnar Instagram och här kan användarna publicera bilder och filmer som normalt ligger kvar i 24 timmar. Stories kan även sparas som favoriter (höjdpunkter) och läggs då högst upp i din profil.
I Stories finns det även ett antal funktioner som kan hjälpa dig att interagera med din målgrupp som chansen att ställa frågor, omröstning eller bedömningsskalor.
Utmärkt format för att visa ögonblicksbilder från er verksamhet. Behind-the-scenes-innehåll, korta hälsningar eller innehåll som kanske inte finns planerat eller passar in i det vanliga flödet. Eller om ni har något inlägg som ni verkligen vill få ut, så publicera parallellt i Stories för att få chansen att nå än fler.
Livesändningar
Egentligen en funktion inom Stories, men vi väljer att lyfta det som en egen funktion. Inför 2018 så siades live-streaming som ett av de hetaste trenderna för sociala medier. Och visst har vi sett fler live-sändningar under året och dessutom med ökad sevärdhet och kvalité.
Varför inte live-sända ett kommande seminarie, när en ny anläggning eller butik öppnas eller vid nästa produktlansering?
IGTV
Om Stories skulle in och konkurrera med Snapchat antas IGTV vara plattformens svar på Youtube. Här kan man lägga upp längre videos än de 60 sekunder som det vanliga Instagram-flödet tillåter. På IGTV kan videolängden vara upp till 10 minuter (större och verifierade konton kan till och med ha upp till 60 minuter).
En vild gissning är att ni som företag har fler följare på Instagram än prenumeranter på er Youtube kanal. Varför då inte lägga upp allt de innehåll som ni tidigare publicerat på Youtube på IGTV (också)?
Tänk på att nästan alla kollar IGTV i mobilen och att ett stående filmformat då är att föredra. Serier med webb-TV passar sig därmed ypperligt på IGTV.
Annonsering
Många rynkade på näsan när Instagram för ett par år sedan öppnade upp för annonsering i flödet. Ja, nånstans skulle ju Facebook få tillbaka de enorma pengar som de köpte plattformen för. Idag är det nog få som tycker att annonsinslagen stör användarupplevelsen nämnvärt.
Instagrams annonsverktyg är (ännu) inte lika sofistikerat som det som Facebooks erbjuder och annonsalternativen är färre. För den siffertokige analytikern finns det heller inte lika bra statistik att ta del av under och efter en annonskampanj.
Annonsformatet passar bra till att skapa erinran för att senare få längre uppmärksamhet från mottagaren i en annan kanal än de microsekunder det handlar om när det scrollas i flödet. I kombination med Instagram Shopping (se längre ner), så är det ett utmärkt alternativ för annonsering. Med tanke på att Facebook till mångt och mycket är integrerat med Instagram, så kan annonskampanjer som spänner över båda plattformarna vara att rekommendera.
Meddelande
Uppmana din målgrupp att skicka meddelande. Svara på frågor direkt eller ge personliga tips. Kanske tacka speciellt engagerade följare med ett personligt meddelande eller unikt content via bild eller film. Perfekt för att bygga relation med dina kunder. Se till att det finns någon som svarar på inkommande meddelanden bara!
Shopping
Länktaggning till er webbshop, en smord konverteringsresa där kunden då har i sitt mindset att köpa något. Säljer du saker i en webbshop så borde detta vara ett måste. Bra för produkter givetvis men du behöver inte nödvändigtvis ha en webbshop. Det kan ändå vara ett smart sätt att skicka följarna till produktsidan för att kunna läsa mer och få information var och hur man köper dina produkter. Tagga upp till fem produkter per bild (upp till 20 produkter per karusell).
Hashtags – igen
Hashtags är och har alltid varit relevant på Instagram. Numera kan man även följa hashtags. Perfekt för att bevaka ditt varumärke, produkter men även event. Vilka hashtags följer din målgrupp? Detta kan ge en fingervisning om vilket typ av innehåll ni borde publicera på ert konto. Kanske läge att skicka ett tack till alla som kom på butiksöppningen och använde er hashtag?
Verifiera ert konto – ökad legitimitet
Den blåa verifieringsmärkningen innebär att Instagram har bekräftat att kontot är autentiskt för det varumärke kontot representerar. Funktionen har tidigare varit reserverad för företag (eller personer) med ett stort följe. Från september i år kan alla ansöka om verifiering. Ett verifierat konto markeras bredvid namnet på Instagram-kontot i sökningar och i profilen. För att ansöka om verifiering går du in på din profil > inställningar > begär verifiering.
Analys & data
Facebook ligger fortfarande hästlängder före. Instagram har blivit bättre, men vi rekommenderar fortfarande tredjepartslösningar som t.ex. IconoSquare. Där kan du, förutom att mäta räckvidd och exponeringar även se demografi, vilken tid på dygnet dina följare är mest aktiva och vilka inlägg som presterat bäst i form av engagemang. För att på så vis hitta strategier för vilket innehåll, till vilken målgrupp och när dom är som mest mottagliga för detta.
Är du nyfiken på mer?
Kontakta gärna oss, så berättar vi mer om hur ni kan använda er av Instagram för att kommunicera mer engagerande med er målgrupp.
Läs gärna tips från vår kund Lagerhaus om hur de lyckades skapa ett Instagram-konto med över 200 000 följare.
LÄS MER: Ta del av hela Instagram-guiden här.[:en]Instagram tillhör idag ett av de vanligaste sociala medierna som företag använder sig av i sin marknadskommunikation. Vi har tidigare skrivit om hur man kan tänka när man ska planera innehållet för sitt företags Instagram. I detta inlägg tänkte vi berätta hur du kan få ännu mer utväxling av ditt Instagram-konto genom att ta hjälp av och använda de olika funktioner som plattformen erbjuder.
Att skapa innehåll och upprätthålla en stadig publiceringsfrekvens bör inte vara en utmaning om det på företaget finns en liten gnutta kreativitet och tid för att skapa innehåll (fota, skriva och publicera). Den knuten har de flesta löst och förhoppningsvis tickar följare och engagemang in. Förhoppningsvis har du även tagit fram ett syfte och formulerat mål med kommunikationen i mediet (om inte, gör det).
Men om man nu har skaffat ett Instagram-konto så passa på att ta vara på alla de funktioner och format som Instagram utvecklat för att fortsätta vara en attraktiv social plattform för sina användare. De flesta är enkla att använda och du har chansen att synas där andra företag i din bransch kanske inte konkurrerar om målgruppens uppmärksamhet.
Instagram Stories
Kallades av vissa för ”Snapchat-dödaren” när funktionen släpptes och har även tagit mark från konkurrenten.
Stories är det första du ser när du öppnar Instagram och här kan användarna publicera bilder och filmer som normalt ligger kvar i 24 timmar. Stories kan även sparas som favoriter (höjdpunkter) och läggs då högst upp i din profil.
I Stories finns det även ett antal funktioner som kan hjälpa dig att interagera med din målgrupp som chansen att ställa frågor, omröstning eller bedömningsskalor.
Utmärkt format för att visa ögonblicksbilder från er verksamhet. Behind-the-scenes-innehåll, korta hälsningar eller innehåll som kanske inte finns planerat eller passar in i det vanliga flödet. Eller om ni har något inlägg som ni verkligen vill få ut, så publicera parallellt i Stories för att få chansen att nå än fler.
Livesändningar
Egentligen en funktion inom Stories, men vi väljer att lyfta det som en egen funktion. Inför 2018 så siades live-streaming som ett av de hetaste trenderna för sociala medier. Och visst har vi sett fler live-sändningar under året och dessutom med ökad sevärdhet och kvalité.
Varför inte live-sända ett kommande seminarie, när en ny anläggning eller butik öppnas eller vid nästa produktlansering?
IGTV
Om Stories skulle in och konkurrera med Snapchat antas IGTV vara plattformens svar på Youtube. Här kan man lägga upp längre videos än de 60 sekunder som det vanliga Instagram-flödet tillåter. På IGTV kan videolängden vara upp till 10 minuter (större och verifierade konton kan till och med ha upp till 60 minuter).
En vild gissning är att ni som företag har fler följare på Instagram än prenumeranter på er Youtube kanal. Varför då inte lägga upp allt de innehåll som ni tidigare publicerat på Youtube på IGTV (också)?
Tänk på att nästan alla kollar IGTV i mobilen och att ett stående filmformat då är att föredra. Serier med webb-TV passar sig därmed ypperligt på IGTV.
Annonsering
Många rynkade på näsan när Instagram för ett par år sedan öppnade upp för annonsering i flödet. Ja, nånstans skulle ju Facebook få tillbaka de enorma pengar som de köpte plattformen för. Idag är det nog få som tycker att annonsinslagen stör användarupplevelsen nämnvärt.
Instagrams annonsverktyg är (ännu) inte lika sofistikerat som det som Facebooks erbjuder och annonsalternativen är färre. För den siffertokige analytikern finns det heller inte lika bra statistik att ta del av under och efter en annonskampanj.
Annonsformatet passar bra till att skapa erinran för att senare få längre uppmärksamhet från mottagaren i en annan kanal än de microsekunder det handlar om när det scrollas i flödet. I kombination med Instagram Shopping (se längre ner), så är det ett utmärkt alternativ för annonsering. Med tanke på att Facebook till mångt och mycket är integrerat med Instagram, så kan annonskampanjer som spänner över båda plattformarna vara att rekommendera.
Meddelande
Uppmana din målgrupp att skicka meddelande. Svara på frågor direkt eller ge personliga tips. Kanske tacka speciellt engagerade följare med ett personligt meddelande eller unikt content via bild eller film. Perfekt för att bygga relation med dina kunder. Se till att det finns någon som svarar på inkommande meddelanden bara!
Shopping
Länktaggning till er webbshop, en smord konverteringsresa där kunden då har i sitt mindset att köpa något. Säljer du saker i en webbshop så borde detta vara ett måste. Bra för produkter givetvis men du behöver inte nödvändigtvis ha en webbshop. Det kan ändå vara ett smart sätt att skicka följarna till produktsidan för att kunna läsa mer och få information var och hur man köper dina produkter. Tagga upp till fem produkter per bild (upp till 20 produkter per karusell).
Hashtags – igen
Hashtags är och har alltid varit relevant på Instagram. Numera kan man även följa hashtags. Perfekt för att bevaka ditt varumärke, produkter men även event. Vilka hashtags följer din målgrupp? Detta kan ge en fingervisning om vilket typ av innehåll ni borde publicera på ert konto. Kanske läge att skicka ett tack till alla som kom på butiksöppningen och använde er hashtag?
Verifiera ert konto – ökad legitimitet
Den blåa verifieringsmärkningen innebär att Instagram har bekräftat att kontot är autentiskt för det varumärke kontot representerar. Funktionen har tidigare varit reserverad för företag (eller personer) med ett stort följe. Från september i år kan alla ansöka om verifiering. Ett verifierat konto markeras bredvid namnet på Instagram-kontot i sökningar och i profilen. För att ansöka om verifiering går du in på din profil > inställningar > begär verifiering.
Analys & data
Facebook ligger fortfarande hästlängder före. Instagram har blivit bättre, men vi rekommenderar fortfarande tredjepartslösningar som t.ex. IconoSquare. Där kan du, förutom att mäta räckvidd och exponeringar även se demografi, vilken tid på dygnet dina följare är mest aktiva och vilka inlägg som presterat bäst i form av engagemang. För att på så vis hitta strategier för vilket innehåll, till vilken målgrupp och när dom är som mest mottagliga för detta.
Är du nyfiken på mer?
Kontakta gärna oss, så berättar vi mer om hur ni kan använda er av Instagram för att kommunicera mer engagerande med er målgrupp.
Läs gärna tips från vår kund Lagerhaus om hur de lyckades skapa ett Instagram-konto med över 200 000 följare.[:]
Skriv en kommentar