målgrupp

Har du koll på din målgrupp?

Det är först när du lärt känna din målgrupp som du kan skapa ett intressant, relevant och engagerande innehåll. Utmaningen är att dessa målgrupper ständigt utvecklas, i allt från vad kunden tycker är viktigt till var kunden befinner sig. Så hur ser du till att hålla dig uppdaterad?

I dag har vi möjlighet att införskaffa mängder av information om våra kunder. Detta borde underlätta kommunikationen med dem, men i många fall är det faktiskt tvärtom. Med den ökade informationen ökar också kundens krav och förväntningar, både på träffsäkerhet och relevant kommunikation. Lever du inte upp till det blir du bara ointressant.

För att förstå vilken din målgrupp är och få en tydlig bild av deras livssituation och konsumtionsvanor gäller det att införskaffa kunddata. Se därför till att jobba med riktiga, relevanta data och inte med gissningar. Sociala medier och CRM-system är de främsta källorna till information. Granska informationen och gör en analys. Varför ser den ut som den gör och vad säger den egentligen? Denna information kan du med fördel använda för att välja rätt kanal(er) och rätt tidpunkt för kommunikationen.

Utvecklingen går snabbt framåt på sociala medier och så även tekniken. Kanalen som var den bästa i går behöver inte vara det i dag. Se därför till att titta över dina kanalval med jämna mellanrum och gör en utvärdering. På detta sätt skapar ni större och bättre effektivitet.

Vem pratar du till och hur vill du att ditt företag ska upplevas? Enklaste sättet att ta reda på det är att fråga dig själv om ni har ett språk som lirar med er approach, och än viktigare, att ni pratar med en konsekvent röst. Eller görs det skillnad beroende på vem hos er som pratar till era kunder? Chansen är stor att det finns utrymme till förbättring. Vårt tips är att ha en tydlig formulerad tonalitet samt bestämda riktlinjer för de som ska administrera era konton.

Vi på Glory Days jobbar alltid fram ett strategidokument med våra kunder där vi skapar oss en tydlig bild av just detta. Allt för att vi på bästa sätt skall nå ut till rätt målgrupp och uppnå rätt affärsmål. Sitter du på ett företag och känner att ni är i behov av att sondera terrängen vad gäller tonalitet och mål tveka inte att höra av er till oss – vi jobbar för att skapa den bästa kommunikationen med era kunder och vi vet hur vi kan nå just er målgrupp.

Tre tips för att nå din målgrupp:

1. Ha en konsekvent tonalitet

Underskatta inte vikten av ett enhetligt språk som kunden kan känna igen sig i.

2. Utvärdera

Granska och analysera informationen ni får och utvärdera er kanalval med jämna mellanrum.

3. Sluta inte testa

Var inte rädd för att prova nya saker och att våga misslyckas. Med kontinuerliga, små förbättringar kommer ni att göra ett fantastiskt resultat i längden, och nå er målgrupp.

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.