På Glory Days älskar vi Instagram. Under 2014 fick detta älskvärda sociala nätverk en riktig uppsving och gick också om Twitter i antal aktiva användare. På Instagram ligger fokus främst på kommunikation genom bild, och sedan något år tillbaka även korta filmer.
Förutom att det är ett av de populäraste nätverken för privat bruk så är det fler och fler företag som väljer att kommunicera där. Finns det anledning för ditt företag att kommunicera genom bilder så är Instagram en superkanal. Förutsatt att din målgrupp använder det såklart.
En stor fördel med Instagram är att det är otroligt lättanvänt: Öppna applikationen, knäpp av en bild och lägg på ett fotofilter, publicera – klart! Är du nyfiken på att starta upp ett Instagram-konto för ditt företag så kommer här några tips på vägen:
- Första intrycket är allt. Var tydlig med vilka ni är genom att välja en bra visningsbild och skriva en presentation.
- Använd relevanta hashtags som ni vill förknippas med och bli hittad under.
- Våga vara personlig och bjud på bilder “inifrån” företaget – vad ni gör och hur ni jobbar.
- När fotot ska knäppas av, fundera ett varv till på om ni kan få den att se roligare ut. Ibland behövs bara en annan vinkel eller att man flyttar på fotoobjektet några centimeter.
- Var inte ego. Instagram är precis som med alla sociala nätverk just det: Sociala. Tro inte att alla ska vilja följa er utan att ni behöver lyfta ett finger. Gilla, kommentera och följ tillbaka.
Följ gärna oss på @glorydaysworld. Vi bjussar på tips, inside information från kontoret och våra uppdrag, kalas och rätt mycket mer.