Eftersom det är en relativt ny funktion är det inte läge att sitta och vänta, utan använd den med en gång. Varför? Du hamnar högst upp på Instagram när du livesänder. Detta eftersom Instagram prioriterar denna funktion just nu. Dessutom får dina följare en pushnotis när du startar din livesändning.
Instagram Live är också ett ypperligt sätt att interagera och bli mer familjär med dina följare och din kundkrets. De tittar för att de vill se en annan sida än den de vanligtvis får se av ditt företag. Dessutom kan du, genom dina följares frågor, få innehållsidéer till dina kanaler.
Nedan följer några tips som du kan använda när du planerar, genomför och följer upp en livesändning.
Innan
- Bestäm varför du ska använda Instagram Live. Det bör vara av någon särskild anledning och något som dina följare normalt inte ser i ditt flöde. Det kan vara allt från en presentation av en ny produkt, kampanj, en nyöppning, en titt bakom kulisserna till en Q&A eller en speciell gäst.
- Puffa gärna för att ni ska livesända dagen innan och inkludera vad det är ni ska göra i livesändningen. På så sätt skapas en buzz kring ämnet.
- En självklar men ack så viktig del – se till att alla tekniska bitar är på plats och funkar. Testa ljud och bild innan ni kör igång. Försök att hitta en tyst plats utan en massa buller och se till att mobilen är laddad. En klassiker är att batteriet plötsligt är tomt! Om ljudet eller bilden krånglar kommer följarna att blixtsnabbt svepa bort dig och flytta fokus någon annanstans som tar deras tid på allvar.
Under
- Ge din video en titel genom att själv kommentera och pinna fast den högst upp i kommentarsfältet.
- Glöm inte att interagera med dina tittare. Svara på någon kommentar eller fråga för att få tittaren att känna sig speciell och sedd.
- Påminn med jämna mellanrum tittaren om varför de tittar. Nya tittare förstår då också om vad det är som händer.
- Om det är någon som spammar kan du enkelt stänga av deras kommentarer genom att klicka på krysset bredvid användarens namn.
- Som avslutning får du inte glömma CTAs (call-to-actions) som t.ex. ”In på hemsidan och kika” eller ”Håll utkik efter den nya produkten i butiken”.
Efter
Du är klar med Instagram Live och du lägger ned telefonen och pustar ut. Nej, stopp! Det är viktigt att inte glömma det lilla efterarbete som gör att dina kommande livesändningar blir bättre och bättre.
- Spara livesändningen. När du är klar kan du enkelt spara hela sändningen som en video. Titta på den senare för att se vad du kan göra bättre till nästa gång.
- Skriv ner hur många kommentarer och tittare du haft. Då är det mycket enklare att få det svart på vitt vilket innehåll som attraherar flest tittare. Och när du väl håller på att gå igenom kommentarerna kanske det finns någon fråga eller kommentarer som ger upphov till innehåll i nästa livesändning eller till ett inlägg.
- Även om det kan kännas som att det är mycket att hålla koll på – experimentera med vad som funkar bäst för just era följare.
Glöm inte att ha kul!
LÄS MER: Ta del av hela Instagram-guiden här.[:en]Instagram Live har öppnat upp nya möjligheter för vad man kan konsumera och använda detta medium till. Livesänd från en nyöppning av en butik, en produktrelease eller varför inte passa på att ge dina följare en titt bakom kulisserna? Livesändningar på Instagram skapar ett starkt engagemang då dina följare direkt kan få svar på deras fråga – och du får en närmre och mer personlig kontakt.
Eftersom det är en relativt ny funktion är det inte läge att sitta och vänta, utan använd den med en gång. Varför? Den långa raden av stories högst upp på Instagram, där hamnar du allra längst fram för alla dina följare när du livesänder eftersom Instagram prioriterar livesändningar. Dessutom får dina följare en pushnotis när du startar din livesändning.
Instagram Live är ett ypperligt tillfälle att interagera och bli mer familjär med dina följare och din kundkrets. De tittar för att de vill se en annan sida än vad de vanligtvis får se.
Nedan följer en del tips som kan vara bra att ha som en liten checklista när du planerar, genomför och följer upp en livesändning.
Innan
- Bestäm varför du ska använda Instagram live. Det bör vara av någon särskild anledning och något som dina följare normalt inte ser i ditt flöde. Det kan vara allt från en presentation av en ny produkt, kampanj eller en nyöppning av en butik, en titt bakom kulisserna, en Q&A eller en speciell gäst.
- Puffa gärna för att ni ska livesända dagen innan och inkludera vad det är ni ska göra i livesändningen. Detta för att generera buzz.
- En självklar men ack så viktig del – se till att alla tekniska bitar är på plats och funkar. Testa ljud och bild innan ni kör igång. Försök att hitta en tyst plats utan en massa buller och en klassiker – se till att ha telefonen laddad! Om ljudet eller bilden krånglar kommer följarna att blixtsnabbt svepa bort dig och flytta fokus någon annanstans som tar deras tid på allvar.
Under
- Ge din video en titel genom att själv kommentera och pinna fast den högst upp i kommentarsfältet.
- Glöm inte att interagera med dina tittare. Svara på någon kommentar eller fråga för att få tittaren att känna sig speciell och sedd.
- Påminn med jämna mellanrum tittaren om varför de tittar. Nya tittare förstår då också om vad det är som händer.
- Om det är någon som spammar kan du enkelt stänga av deras kommentarer genom att klicka på krysset bredvid användarens namn.
- Som avslutning får du inte glömma CTAs (call-to-actions) som t.ex. ”In på hemsidan och kika”, ”Håll utkik efter den nya produkten i butiken” osv.
Efter
Du är klar med Instagram Live och du lägger ned telefonen och pustar ut. Nej, stopp! Det är viktigt att inte glömma det lilla efterarbete som gör att dina kommande livesändningar blir bättre och bättre.
- Spara livesändningen. När du är klar kan du enkelt spara hela sändningen som en video. Titta på den senare för att se vad du kan göra bättre till nästa gång.
- Skriv ner hur många kommentarer och tittare du haft. Då är det mycket enklare att få det svart på vitt vilket innehåll som attraherar flest tittare. Och när du väl håller på och går igenom kommentarerna kanske det kan finnas någon fråga eller kommentarer som ger upphov till innehållet i nästa livesändning (eller inlägg).
- Även om det kan kännas som att det är mycket att hålla koll på, experimentera med vad som funkar bäst för just era följare. Glöm inte att ha kul!
Skriv en kommentar