instagram shopping

Öka din försäljning med Instagram Shopping

[:sv]Lyckan var total för svenska företagare när funktionen Instagram Shopping lanserades i april och du kunde börja tagga produkter som, ja bokstavligt talat, aldrig förr. Instagram hade länge inspirerat till köp men vägen till konvertering var inte direkt spikrak. Så hur fungerar det egentligen?

Vad är Instagram Shopping?

Instagram Shopping är en funktion där du som har en företagsprofil på Instagram kan tagga produkter direkt i din bild. Du har säkert sett denna typ av inlägg en hel del i ditt flöde vid det här laget. Funktionen att kunna få mer information om produkterna i bilderna började efterfrågas i samma veva som annonsering på Instagram blev möjligt för några år sedan – nu är det alltså verklighet.

Med Instagram Shopping har vägen från inspiration till köp blivit betydligt kortare. Hej då “länk i bio” och febrilt scrollande i webbshoppar. Om en följare blir intresserad av att köpa din produkt klickar hen sig enkelt vidare till nästa steg och voilà – du har inte tappat kunden på vägen. Funktionen innebär dock inte att köp kan genomföras direkt i appen, utan kunden slussas vidare till din butik och slutför köpet där.

Vilka kan använda sig av Instagram Shopping?

Har du ett företag som säljer fysiska produkter av olika slag kan du använda dig av tjänsten så länge du uppfyller Facebooks handelsavtal för säljare och handelspolicyer. Dessa kriterier måste också uppfyllas:

  • Ditt företag måste finnas i något av de länder där Instagram Shopping lanserats.
  • Ditt Instagram-konto måste vara inställt som företagsprofil.
  • Du måste ha en butik – antingen via Shopify, BigCommerce, Facebook Business Manager eller på ditt företags Facebook-sida.
  • Du måste ha den senaste versionen av Instagram.

Varför Instagram Shopping?

Shoppinginlägg ger dina följare snabb tillgång till priser och produktinformation både i Instagram-flödet och via fliken ”Köp” i företagsprofilen. Genom att trycka på ett inlägg kan dina kunder snabbt få reda på mer om produkter som inspirerar dem. På så vis minimerar du risken att tappa semi-intresserade kunder som kanske inte orkar gå in i din webbshop och leta rätt på just den produkten hen precis såg i sitt flöde.

För modevarumärket A PART OF THE ART blev Instagram Shopping snabbt en succé och deras försäljning ökade med nära 100% på bara några veckor.

Hur fixar jag biffen?

Instagram Shopping kan verka aningen krångligt att upprätta. Men misströsta ej! Stegen i Facebooks egen, något diffusa guide funkar faktiskt. Så länge du följer stegen för att koppla samman din butik med Instagram Shopping, så kommer allt lösa sig, även om det kanske inte känns som det. Det kan nämligen ta allt från några minuter upp till flera dagar innan tjänsten kickar igång – så hang in there!

När din företagsprofil är godkänd för Instagram Shopping är det bara att börja tagga produkter. Har du redan inlägg i ditt flöde med aktuella produkter så kan det vara en god idé att börja med att tagga dem. Taggar du nio inlägg så kommer fliken ”Köp” synas för dina följare, vilket är en trevlig extra bonus!

LÄS MER: Ta del av hela Instagram-guiden här.[:en]Lyckan var total för svenska företagare när funktionen Instagram Shopping lanserades i april och du kunde börja tagga produkter som, ja bokstavligt talat, aldrig förr. Instagram hade länge inspirerat till köp men vägen till konvertering var inte direkt spikrak. Så hur fungerar det egentligen?

Vad är Instagram Shopping?

Instagram Shopping är en funktion där du som har en företagsprofil på Instagram kan tagga produkter direkt i din bild. Du har säkert sett denna typ av inlägg en hel del i ditt flöde vid det här laget. Funktionen att kunna få mer information om produkterna i bilderna började efterfrågas i samma veva som annonsering på Instagram blev möjligt för några år sedan – nu är det alltså verklighet.

Med Instagram Shopping har vägen från inspiration till köp blivit betydligt kortare. Hej då “länk i bio” och febrilt scrollande i webbshoppar. Om en följare blir intresserad av att köpa din produkt klickar hen sig enkelt vidare till nästa steg och voilà – du har inte tappat kunden på vägen. Funktionen innebär dock inte att köp kan genomföras direkt i appen, utan kunden slussas vidare till din butik och slutför köpet där.

Vilka kan använda sig av Instagram Shopping?

Har du ett företag som säljer fysiska produkter av olika slag kan du använda dig av tjänsten så länge du uppfyller Facebooks handelsavtal för säljare och handelspolicyer. Dessa kriterier måste också uppfyllas:

  • Ditt företag måste finnas i något av de länder där Instagram Shopping lanserats.
  • Ditt Instagram-konto måste vara inställt som företagsprofil.
  • Du måste ha en butik – antingen via Shopify, BigCommerce, Facebook Business Manager eller på ditt företags Facebook-sida.
  • Du måste ha den senaste versionen av Instagram.

Varför Instagram Shopping?

Shoppinginlägg ger dina följare snabb tillgång till priser och produktinformation både i Instagram-flödet och via fliken ”Köp” i företagsprofilen. Genom att trycka på ett inlägg kan dina kunder snabbt få reda på mer om produkter som inspirerar dem. På så vis minimerar du risken att tappa semi-intresserade kunder som kanske inte orkar gå in i din webbshop och leta rätt på just den produkten hen precis såg i sitt flöde.

För modevarumärket A PART OF THE ART blev Instagram Shopping snabbt en succé och deras försäljning ökade med nära 100% på bara några veckor.

Hur fixar jag biffen?

Instagram Shopping kan verka aningen krångligt att upprätta. Men misströsta ej! Stegen i Facebooks egen, något diffusa guide funkar faktiskt. Så länge du följer stegen för att koppla samman din butik med Instagram Shopping, så kommer allt lösa sig, även om det kanske inte känns som det. Det kan nämligen ta allt från några minuter upp till flera dagar innan tjänsten kickar igång – så hang in there!

När din företagsprofil är godkänd för Instagram Shopping är det bara att börja tagga produkter. Har du redan inlägg i ditt flöde med aktuella produkter så kan det vara en god idé att börja med att tagga dem. Taggar du nio inlägg så kommer fliken ”Köp” synas för dina följare, vilket är en trevlig extra bonus![:]

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.