Vad är metaverse

Metaverse – den nya verkligheten?

Det har snackats mycket om metaverse, men trots det kan det kännas svårt att greppa vad det handlar om. Är metaverse vår nya verklighet? Vi har grävt lite i vad som spås vara internets nästa stora fas.

Metaverse kan beskrivas som en digital verklighet i 3D som kommer fokusera på sociala kontakter, och som sägs vara internets nästa fas. Tanken är att du ska kunna skapa, umgås och utforska tillsammans med andra människor i nya virtuella världar. Har du vänner som befinner sig på olika platser i världen kan ni med hjälp av personliga avatarer träffas i realtid.

Idag finns det mängder av VR-spel som ger känslan av att vara i ett annat universum. Många menar att metaverse redan är här genom spelen Fortnite, Minecraft och Roblox. Skillnaden i framtida metaverse är att du genom din personliga avatar t.ex. kommer kunna uttrycka miner och gester på ett sätt som inte är tekniskt möjligt idag. Det kommer göra den nya upplevelsen väldigt verklighetstrogen. Faktum är att du ska kunna göra nästan vad som helst i metaverse. Tänk alla de grejer du pysslar med i det verkliga livet, som att bränna av ett padelpass, gå på AW eller jobba.

En värld under utveckling

Även om det inte finns något metaverse idag, så är det flera företag som jobbar på att skapa dessa virtuella världar – ja, det kommer finnas flera. Några som jobbar aktivt med sina visioner är Microsoft, Meta och Epic Games som har gjort stora investeringar för saken. Microsoft lade ett bud på över 600 miljarder på spelutvecklaren Activision Blizzard, som de anser kommer ha en avgörande del i utvecklingen av metaverse. Meta, tidigare Facebook, köpte VR-varumärket Oculus redan 2014 för 2 miljarder dollar. De tror att vi kommer kunna umgås i metaverse om 10–15 år.

Metaverse för marknadsförare

Så, metaverse förväntas bli en slags digital förlängning av verkligheten, där det mesta är möjligt. Det innebär ju också att det kommer finnas ytterligare en värld för marknadsföring. Är det där din målgrupp kommer befinna sig, ja då är det väl där du behöver synas till slut. Om man ser till influencer-marketing, så har det redan genomförts flera lyckade konserter med Travis Scott, Lil Nas X och Ariana Grande i spelet Fortnite. I samarbetet mellan plattform och artister har användarna kunnat köpa merch till sina avatarer och på så sätt har samarbetarna genererat mycket pengar. Även stora varumärken som Gucci, Adidas och Ralph Lauren har släppt kläder på plattformarna som användare kunnat köpa till sina avatarer. Varumärket Vans sponsrade ett minispel i Roblox genom att designa en skateboardpark. Där kunde användarna tävla och köpa merch till sina avatarer. Möjligheterna är redan många och utvecklingen går fort.

Så vad ska du göra nu? Addera en contentplan för metaverse är det knappast någon panik med. Men även om det just nu känns ganska abstrakt så är det värt att vara lite nyfiken, så du är tidig på bollen när dessa nya virtuella världar öppnar sig.

Då så, vi ses i framtiden!

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.