Våga vara kreativ! Det må låta som en självklarhet inom skapande yrkesområden, men det tål ändå att understrykas. Vid själva ritbordet är det bara att spåna loss och även ge de vildaste idéer både vingar och luft. Har du fått en bra idé? Grattis, då är vi redan igång! Oavsett hur världsomvälvande eller till synes liten tanken känns såhär i början.
”Idéer är allting. Utan idéer är vi ingenting”, som regissören David Lynch har uttryckt saken. Allting börjar med en idé och alla har någon gång ruvat på en egen. Hjulet, telefonen, internet, dubbelnougaten: någonstans har samtliga varit ett tankefrö sått i en kreativ hjärna, som noggrant närts för att blommat ut i succé. Men på längre sikt, hur kan ditt teoretiska embryo omsättas till praktik och födas fram som snyggast möjliga slutprodukt?
Hur unik är din idé?
En selfie-pinne, som du även kan plocka kantareller med? En skyddsspray som gör sneakerssulor outslitliga? Eller en dokumentär om hur utsatt arbetsdagen för en biografninja är? Har någon gjort detta tidigare, eller har du en helt unik vinkel? Börja med att googla runt lite, gör efterforskningar för att säkerställa att ingen redan gjort exakt samma sak. Det finns trots allt en del genier i världen. Ju mer unik idé som sticker ut, desto större chans till uppmärksamhet (och bättre SEO-träffar för framtida inlägg och artiklar när slutresultatet presenteras för världen).
Strukturera upp din process framåt
Lista delmål, sätt upp tidsplan, lägg en budget: det är aldrig dåligt med strukturerad planering. Om det krävs, kör ett osexigt Excel-dokument där du grundligt listar alla faser och steg i utvecklingskurvan. Redan här behöver du inkludera marknadsföring och kommunikation för framtiden. Din kommunikationsstrategi är nästan lika viktig som slutprodukten. För du vill ju nå ut, eller hur?
Samarbeta
Din idé må vara just din, men det betyder inte att du måste segla den i hamn helt för egen skuta. Även en kapten behöver sin besättning. Var inte rädd för att ta in experter på de områden du känner dig osäker. Väldigt få milstolpar är produkten av en persons verk. Steve Jobs och Mark Zuckerberg är förvisso idésprutorna och frontfigurer för de odödliga produkter som är deras egna skötebarn och livsverk. Men de hade aldrig kommit hela vägen utan kunniga kollaboratörer. Hitta de som är experter på specifika områden, som en contentbyrå för kommunikationen till exempel.
Marknadsför din idé med mycket content
Ja men apropå contentbyrå! Vet du vad du vill säga? Grymt, då är nästa steg att komma på hur du ska säga det och till vem du ska rikta informationen. Det är här content marketing äntligen kommer in med all sin kraft. Marknadsför din produkt, med fokus på bra och intressant content som tilltalar din tilltänkta målgrupp. Vi lovprisar alltid de egna kanalerna, men med en skjuts av köpta och förtjänade kanaler. Nutida kommunikation har innehåll i fokus, och kraven på kreativt content kommer bara öka.
Make it happen!
Till syvende och allt det där så hänger allt på dig, bara du kan få saken att hända. Det var ju trots allt du som kläckte ur dig idén från början. Så vad väntar du på, kör igång och skapa historia!
Skriv en kommentar