20-talet. Smaka på det. Väldigt länge (sedan typ 1920-talet) har uttrycket mest skickat bilder om mellankrigstid, alkoholransonering eller vaccin mot tuberkulos. Sveriges kung hette Gustav V och gillade tennis. Ord som SEO-trender och content marketing fanns inte på något av jordens språk…
Men om ett par månader kliver vi in i det moderna 20-talet Där kommer kraven vara högre än någonsin på en 20:20-vision, att du ser klart och tydligt. Allt för att ta ett tidigt grepp på 20-talet kommunikation, skapar rätt content och slipper hamna på efterkälken. Vi har tagit pulsen på internet i allmänhet och Google i synnerhet för att ställa en diagnos över fem tydliga SEO-trender du behöver följa inför år 2020.
SEO-trender inför år 2020
Sätt mobilen i förarsätet
Idag har mobilen accelererat sig fram till att stå för cirka hälften av all global söktrafik. Google har själva lanserat den nya indexeringen mobile-first och meddelat att den numera gäller som standard för nya webbplatser. Att ha en mobiloptimerad webbplats är inte allt: det är MYCKET viktigare än så!
Google kommer inte visa din webbplats för användare om den inte är mobilvänlig. Tänk mobilt, snabb hastighet och tydlig navigering när du utformar sajter, så användaren förstår (och därigenom stannar kvar längre på din sida).
Använd nyckelord – men även nyckelfraser
Många av dagens användare låter telefonens röstassistent assistera vid sökningar. Då blir det viktigt att även inkludera nyckelfraser för sökmotorn att hitta, eftersom tal- och skrivspråk skiljer sig åt. Givetvis ska du behålla nyckelorden: dock med komplettering av nyckelfraser som troliga träffytor. De fraser som berör ditt innehåll, så får Google mer att jobba med. Röststyrda sökningar kommer trenda stort och bli det nya svarta år 2020, lita på det!
Innehåll, innehåll, innehåll!
Vi har predikat budordet ”Content is king!” sedan smartphonen började i förskolan. Men för att få 20:20-vision behöver du lägga ribban ännu högre för din contentproduktion, fokusera på ännu högre kvalité. Varje stark contentbit stärker både sökmotorträffar och hemsidor. Denna SEO-trend är kanske den tydligaste både kort- och långsiktigt. Avvägning är såklart viktig, men så länge det du publicerar är kärnfullt och relevant är det bara att smattra loss på tangentbordet.
Länka vidare
Enligt Googles egna profetior kommer länkar fortsatt vara viktiga i deras bedömning av sidors relevans. Så bara bygg vidare på dina digitala skapelser, fortsätt produktionen och länka därefter. Men även länkning bör ske med omsorg, för på samma sätt som relevans är relevant så är skräp fortfarande skräp. Sådant känner Google av, det är sedan gammalt.
Om nödvändigt – anlita expertis
Det är inget att skämmas för om du inte kan allt om allt. Det kan ingen. Trender kan svänga även under pågående år, hitta en ny liten avfart i september som inte ens fanns på kartan i januari. En kunnig contentbyrå (som Glory Days, till exempel) sitter ofta på dessa specifika experter, vars jobb är att stå med fingret i luften och känna varifrån förändringens vindar ligger på. Anlita en sakkunnig som kan styra efter SEO-trender, då slipper du bygga vindskydd när du egentligen borde bygga väderkvarnar.
Låt oss skapa ett oförglömligt 2020 tillsammans!
Frågor eller funderingar? Släng gärna iväg en fråga till oss.
Skriv en kommentar