tiktok

TikTok för dummies

För många är TikTok en självklarhet, medan det för andra kan vara ett svart hål. Är du äldre än 20 år och inte har egna barn med smartphones är sannolikheten ganska stor att TikTok-kunskapen halkat efter. Så, låt oss gräva i fenomenet och bli klokare tillsammans. 

Det är nämligen helt okej om du känner dig som en medelålders tant snarare än en millenial. TikTok vänder sig främst till ungdomar. 41 % av dess användare är mellan 16–24 år. Och i Sverige använder 27 % av alla i åldern 11–19 år appen. Men ja ja, tänker du. Vad använder man appen till då? Lugn, vi kommer dit.

Från Douyin till Musica.ly och TikTok

TikTok är en videoapp där användarna publicerar 15 sekunder långa videos där de dansar och läppsynkar till musik eller spelar in sketcher. Man kan också skicka meddelanden och skapa livesändningar. Appen lanserades 2016 och köptes året därpå upp av det kinesiska företaget Bytedance. Samtidigt bytte appen namn från Musica.ly till TikTok. I Kina används dock fortfarande det ursprungliga namnet Douyin. Appen har idag över en halv miljard månatliga användare.

Alla blir content creators

TikTok hyllas för att främja kreativiteten och är till skillnad från Instagram, Facebook och Snapchat ett socialt medium som får användarna att röra på sig, samarbeta och vara kreativa. Här blir alla content creators i ett sammanhang de bestämmer själva. Appen har beskrivits som en modern variant av tidigare generationers sjungande med hopprep framför spegeln.

Men TikTok har också kritiserats. I den nya digitala ekonomin där användardata beskrivs som den nya oljan kan appar som denna spela roll för demokratin. Det finns en generell oro för vad det kinesägda företaget kan göra med alla miljoner utländska användares data. TikTok måste nämligen lämna ut all användardata om den kinesiska regimen kräver. Det har till och med pratats om appen som ett nationellt säkerhetshot efter att videos som inte föll det kinesiska kommunistpartiet i smaken tagits bort.

TikTok för företag

Som företag kan man också skapa en profil på TikTok. Bolag från olika branscher har redan hittat hit och börjat använda sina företagssidor för att dela roliga videos och sketcher som ligger i linje med deras varumärke. Det finns såklart också annonseringsmöjligheter, men det passar inte alla företag. Har du en målgrupp som är yngre än 20 år så är plattformen kanske rätt för dig. Men kom ihåg att marknadsföring riktat mot barn har särskilda regler.

Så vad kan vi egentligen dra för slutsatser kring detta enorma sociala medie? Svårt att säga förstås. Men historisk sett har populära appar som riktar sig mot en ung målgrupp en kort livslängd. Det återstår helt enkelt att se huruvida TikTok klarar sig eller får ducka för nya spännande innovationer.

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.