Med tanke på förutsättningarna borde det vara en självklar succé, men lanseringen av Spotifyutmanaren gick inget vidare. Jag har inte läst varenda artikel som publicerats men jag förstått tillräckligt för att se en bidragande orsak till fiaskot.
Jay Z står i täten och bakom honom en mängd namnkunniga profiler i musikens övre skikt. Alicia Keys, Kanye West, Madonna, Nicki Minaj med flera. Alla twittrar, hashtaggar och byter profilbilder för att sprida ordet om den nya supertjänsten och för en kommunikatör är det en dröm att kunna använda så många kända och tunga (bildligt talat) ansikten i en lanseringskampanj. Men all fokus på avsändarna gör att man missar målgruppens perspektiv. Man saknar utifrån-och-in-perspektivet.
För trots all ”gratis” media lyckas de inte kommunicera varför Tidal har ett värde för mig. Varför ska jag lämna en väl fungerande tjänst (Spotify i mitt fall) för att hoppa på Tidal? Det finns så klart produktfördelar som tex exklusivt material, musikvideor osv. Men det budskap som är enskilt starkast – och svaret jag får på min fråga om varför jag ska lämna min nuvarande tjänst – är att Tidal ger artisterna bättre betalt. En produktfördel som har noll värde för mig och lämnar en dålig smak.
Resultatet blir att kampanjen slår tillbaka på avsändaren, det görs hånfulla filmer som sprids på nätet och siffrorna dalar. Jay Z hamnar i försvarsläge och försöker justera argumenten i efterhand. De tunga namnen framstår som giriga.
Det här är inget unikt, man ser hela tiden kampanjer som inte baseras på målgruppens behov utan på navelskådning. Vad hade hänt om man inte pratat så mycket om artisternas win i Tidal utan låtit det vara en uppstickare och en underdog till Spotify (som är påväg att bli en gigant som snart börsnoteras). Jay Z kan stå bakom i form av supporter av en bra musiktjänst, men inte mer. Jag gissar att målgruppen då hade haft en annan inställning till Tidal och haft mer tålamod med en ung tjänst som har barnsjukdomar. Vilket i sin tur hade lett till att tjänsten blir mer framgångsrik och de tunga namnen tjänar mer pengar. Som trots allt var målet med kampanjen.
Nu råkar vi ha Spotify som kund så jag vill poängtera att detta inte är ett officiellt uttalande, utan mina personliga reflektioner och åsikter om en misslyckad kampanj – en förlorad chans.
Skriv en kommentar