7 tips för att skapa engagerande innehåll

Att skapa engagerande innehåll är svårare än man kan tro. Konkurrensen är enorm och människors tålamod kort. Så du har inte många minuter på dig. Här kommer 7 tips som får dig att skriva engagerande innehåll. 

1. Lägg krut på rubriken

Vem kommer läsa ditt innehåll om inte rubriken känns lockande och intresseväckande? Locka till läsning och väck nyfikenhet genom att skapa rubriker som ”5 tips för att …” ”Så lyckas du med din …” ”3 fallgropar du bör undvika när …”. Skriv flera olika förslag på rubriker och låt texten vila ett tag. Gå sedan tillbaka med friska ögon och välj den som fångar ditt intresse mest. Låt rubriksättningen få ta tid – den är viktig. 

2. Skippa internt tugg

Utifrån och in. Inte inifrån och ut. Kanske det första man lär sig när det kommer till att skriva träffsäkert innehåll? Men det är värt att repetera. Navelskådning och interna uttryck hör sällan hemma i bra content. Om inte målgruppen förväntar sig de interna uttrycken, förstås. ”Fråga-vad-du-vill-station” istället för ”säljstation” eller ”betala fakturan” istället för ”skicka transaktion”. Gör det så enkelt att förstå som möjligt. 

3. Kom till sak 

En duktig historieberättare väntar med poängen till slutet. För visst älskar man känslan av att sitta på spänn och vänta på att alla bitarna faller på plats? Tänk precis tvärt om när du skapar engagerande innehåll. Här gäller det att komma till sak snabbt för att inte tappa din läsares intresse. Kom till sak, och säg det viktigaste först.

4. Skriv till någon du känner 

Låt oss säga att du ska skapa innehåll till målgruppen mammor i åldern 25–35 år. Istället för att skriva till hela gruppen, välj ut en person och skriv till henne. Kanske är det din kompis, granne eller bara någon du sett i mataffären. På så vis kan du bli mer träffsäker i din text.  

5. Var bossig, fast på ett bra sätt 

Uppmana dina läsare till vad de ska göra. ”Tryck på knappen för att…” eller ”Följ oss på …”. Genom att uppmana till handling blir budskapet tydligt och läsaren förstår vad den ska göra. Ett aktivt tempus gör även text mer levande och rapp. ”Jag öppnar dörren” istället för ”dörren öppnades”. 

6. Skriv inte på näsan

Var tydlig och krångla inte till det. Men undvik att skriva din läsare på näsan. Underskatta inte målgruppen och ha tilltro till att ditt innehåll blir bättre om du inte överförklarar sådant som man förstår mellan raderna. Tänk på det som ett skämt, behöver du förklara poängen försvinner det roliga.   

7. Stick ut

Du har säkert hört det förut, men det tåls att repetera. Skapa innehåll som är unikt. En text behöver inte bara tyckas om av din målgrupp för att bli läst, utan också av Google. För att få bra ranking är det viktigt att vara originell och tänka på sökordsoptimering.

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.