annonsering på Instagram

Maximera ditt företags annonsering på Instagram

[:sv]Instagram är den perfekta plattformen för micro-moments. De där stulna ögonblicken i vardagen som man lätt glömmer bort och snabbt vill ta sig igenom. Ett exempel är när vi står i kön på Ica och har 30 sekunder över innan vi kommer fram till kassan, då plockar vi gärna fram mobilen och kikar in på Instagram som tidsfördriv. Övergången till mer mobilanvändande har omvandlat hur du som företag måste tänka kring social media marketing.

Micro-moments spelar på de få sekunderna vi har över i vardagen, och att på 0,3 sekunder hinna fånga någons intresse – det är där du som annonsör och content producer har en utmaning. Instagrams algoritm har ändrats och prioriterar numera mindre media och mer kontakt med vänner, därför har det aldrig varit så viktigt att komma igång med sin annonsering. Utöver det är det viktigt att använda alla funktioner inom plattformen då algoritmen känner igen om du är en “super-user”, följden på det blir att dina annonser prioriteras. Sverige är dessutom just nu det åttonde största landet med högst konvertering på global nivå på Facebook och Instagram. Det ger dig som företag i Sverige ett guldläge att expandera och hitta stor revenue.

Vad är då viktigt att tänka på med annonsering på Instagram?

Först och främst är det bra att ha koll på placeringen. På Instagram kan man annonsera i flödet och i Stories. Vi tycker att du ska välja båda placeringarna för att maximera din social media marketing och resultatet.

Just nu är Instagram Stories hett eftersom annonsörerna har upptäckt magin bakom denna placering. Video content på Stories har den högsta view-through raten av alla annonsplaceringar för tillfället. Däremot har Stories just nu en liten utmaning gällande konverteringar eftersom användarna inte är vana att klicka sig vidare till en webbplats. Flödet har i nuläget en större konverteringsgrad och ger mer utrymme till text om du vill lägga till mer information.

Innan du börjar med annonsering på Instagram bör du ställa dig följande frågor:

1. Strategi och syfte

Vad har du för mål med din marknadsföring? Vill du skapa varumärkeskännedom, trafik eller är huvudmålet konverteringar? Hur ska du gå tillväga för att nå ditt mål? Har du tagit fram en målgrupp?

2. Relevant budskap

Har du det kreativa på plats? Instagram handlar i första hand om att bli inspirerad och informerad. Olika målgrupper bearbetar och tar in media på olika sätt. Det kan vara viktigt att skapa enskilda budskap för varje målgrupp.

3. Optimera

När kampanjen startats och du börjar se resultat är det viktigt att utvärdera hur det gått hittills. Hur svarar målgruppen på annonserna? Behöver du expandera eller ändra den? Har du tillräckligt med budget? Är det kanske en av placeringarna som differentierar sig markant i resultat?

4. Mät, utvärdera och analysera

Titta på de rätta KPI:erna (key performance indicator) för dina mål och jämför med dina estimat. Fundera på vad du kan göra annorlunda till nästa gång. Om du precis satt igång din annonsering på Instagram är det viktigt att bearbeta potentiella målgrupper och sedan tratta ner samt analysera olika användarbeteenden. På det sättet kan du spara dessa målgrupper per kategori och bygga upp en bra pipeline som kan leda till en bra ROI (return on investment).

Sist men inte minst – content är allt! Bra content är hjärtat i all annonsering. Det är det som kommer avgöra om din produkt eller tjänst når ut och tas in av din målgrupp. Det är även kvaliteten på ditt content som kommer ge dig en skjuts av algoritmen, vilket ger dig större räckvidd och mindre annonseringskostnader.

LÄS MER: Ta del av hela Instagram-guiden här.[:]

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.