Community management

Community Management – en roll som gör skillnad!

Vad händer egentligen efter att du publicerat veckans inlägg på dina sociala medier? Det är här Community Management kommer in i bilden och blir en grundbult som möjliggör en djupare relation med din publik, och får ditt företag att sticka ut från mängden. 

Att jobba med Content Marketing är smart. Det är sen gammalt. I vår digitala samtid är det snarare regel än undantag för företag att bygga upp en stark närvaro i sociala medier – vare sig målet är att hitta nya kunder, bygga varumärke eller skapa kundlojalitet. Men en kommunikationskanal fylld med innehåll är inte mycket värd om det inte finns någon där som ger näring till engagemanget.

Vårda dina relationer och bygg upp ditt community

Så vad innebär egentligen Community Management? Att arbeta med Community Management handlar om att främja och vårda de relationer som du skapar med människor på sociala medier, och för att kunna göra detta behöver du interagera med dem. Ja, jo, det kan tyckas självklart att man då och då svarar på kommentarer som trillar in, eller att man följer upp engagemanget någon gång i månaden. Men lika dedikerad som du är när du planerar och skapar ditt innehåll, behöver du också vara när det kommer till att ta hand om relationen till dina följare – det vill säga ditt community.

Rollen som Community Manager är lika bred som den är viktig, och medan arbetsuppgifterna som ingår kan variera från företag till företag, är innebörden densamma. Med Community Management gör du det möjligt att:

  • lära känna och bygga en relation med målgruppen
  • samla in feedback från kunder
  • ge snabbare service
  • öka varumärkeskännedomen
  • ge mervärde till målgruppen
  • göra kunder till lojala fans
  • nätverka med andra företag och hitta ambassadörer till ditt varumärke.

En växelverkan mellan interna och externa kanaler

Arbetet med Community Management sker i två olika läger – dels i dina egna kanaler där du är mer reaktiv, dels i externa kanaler där du kan vara proaktiv. Att synas och verka i dina egna kanaler är en hygienfaktor idag. Här förväntar sig människor att du är aktiv och tillgänglig, och är du inte det så kan det generera badwill. I de externa kanalerna kan du skapa störst effekt genom att arbeta proaktivt, få fler följare och skapa goodwill. Om du ser till att arbeta från bägge håll skapar du bästa möjliga förutsättningar för positiva synergieffekter.

Community Management i fyra delar

Det går att bryta ner arbetet med Community Management i fyra olika delar – observera, interagera, moderera och analysera. Dessa delar är bra att utgå ifrån när du själv lägger upp ditt arbete för dina olika kanaler:

1. Observera
Med observera menas att lyssna in och hålla koll på konversationer och frågor som rör ditt varumärke. Att hålla sig à jour om trender, hashtags och konkurrenter inom din bransch gör att du kan vara proaktiv och förbereda dig på specifika interaktioner och dialoger, men även fånga upp potentiella möjligheter för ditt eget varumärke.

2. Interagera
Att interagera är viktigt eftersom alla kommentarer, delningar och interaktioner lämnar digitala fotspår. Det innebär att ju fler positiva kommentarer du och dina följare genererar, desto starkare varumärke får du. Det är även betydelsefullt att inte bara starta konversationer utan också att hålla dem vid liv. Algoritmerna använder nämligen engagemang och interaktion såsom kommentarer för att avgöra vad som ska visas i våra flöden.

3. Moderera
En annan avgörande del i Community Management är att moderera och hålla koll på aktiviteten i företagets sociala medier. Här är det med andra ord viktigt att se till att kommentarer och konversationer håller en god ton, och att du raderar spam och annat som är olämpligt.

4. Analysera
För att veta om arbetet lönar sig är det viktigt att du mäter och följer upp statistiken på dina olika konton. Ha koll på nya följare, vilka inlägg som väcker engagemang och hur “snacket går” kring ditt varumärke – både på dina egna och andras konton. Analysen blir en bra grund till framtida justeringar och förbättringar.

Kort sagt – det finns mycket att hämta hem genom att lägga extra krut på Community Management. Förutom att du lär känna din publik bättre ökar du även dina chanser för att synas och nå ut till fler. Och det är väl det som är tanken?

 

Vill du veta mer eller behöver du hjälp med att komma igång? Kontakta oss, så tar vi det därifrån!

 





    I vår integritetspolicy kan du läsa hur vi hanterar dina personuppgifter.

    Skriv en kommentar

    Din e-post kommer inte bli publicerad.