IGTV

IGTV – hur funkar det?

[:sv]I somras lanserade Instagram den nya plattformen IGTV – ett verktyg som gör det möjligt för dig och ditt företag att posta längre videos. Så hur funkar det? Vår guide hjälper dig att komma igång.

Varför IGTV?

Det är ganska logiskt: Ju längre video – desto längre sessioner. Med hjälp av plattformen IGTV kan du posta videos som är mellan 15 sekunder och 10 minuter långa. Större, verifierade konton kan posta videos som är upp till 60 minuter långa. Du har således längre tid på dig att kommunicera till innehåll och engagera dina följare. Det ökar relevansgraden för både användaren och annonsören.

Om du inte redan har hoppat på tåget – vänta inte för länge! Ju tidigare du kliver ombord och anammar ett nytt format, desto mer kommer ditt innehåll premieras av plattformens algoritmer. Översättning: du får mer exponering i dina följares flöden. 

Hur kommer jag igång?

  • Ladda ner IGTV-appen, eller tryck på symbolen uppe till höger om du redan är inloggad på Instagram.
  • Väl där inne kan du florera bland rekommenderade videos för dig, videos från konton du följer. Du kan också välja att upptäcka nya videos utifrån popularitet. Har du börjat att titta på en video som du vill se klart vid ett senare tillfälle hittar du dessa under ”Fortsätt titta”.
  • Börjar du känna dig redo att posta din första egna video? För du tumspetsen till kugghjulet. Därifrån klickar du dig vidare till ”Skapa kanal”. Därefter är det bara att följa anvisningarna. Vissa grundläggande saker att tänka på är att:
  • Klippet ska vara vertikalt (inte liggande).
  • Filmen måste vara färdigredigerad när den laddas upp från ditt bibliotek till IGTV.
  • Döp videon och ange en passande beskrivning. Glöm inte att lägga till nyckelord som du vill att din video ska förknippas med – posta!

IGTV Instagram

Tips och trix som finslipar biffen

  • Tänk på att välja omslagsbilder som går i linje med ditt företags grafiska profil. Det ger ett konsekvent intryck och ökar igenkänningsfaktorn hos dina följare.
  • Call to action är grejen! Addera därför länkar till ditt företags hemsida eller webbshop i beskrivningen för videon.
  • Kom ihåg att IGTV är ett vertikalt videoformat som har tagits fram utifrån begreppet ”mobile first”. Ditt innehåll kommer alltså nå ut till målgrupper som i första hand konsumerar innehåll från mobilen.

Vem kan använda sig av IGTV? 

Vem som helst – men IGTV är framför allt ett format för företag som redan använder Instagram som plattform ur ett sälj- och brandingperspektiv. Har ditt företag inte arbetat med videos tidigare? Vi hjälper dig gärna att ta fram en utarbetad videostrategi som går hand i hand med ditt företags sociala medie-strategi. Har ni ingen sådan heller? Nemas problemas, vi är fenor på sånt också!

LÄS MER: Ta del av hela Instagram-guiden här.[:]

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.