Prova Performance Max.

Performance Max – därför borde du testa

Googles Performance Max lanserades i början av 2021 och har visat sig vara en kraftfull resurs för marknadsförare som vill maximera sin synlighet på Google. Många har kört Performance Max sedan länge, men lika många väntar på att ta sina första steg.

Det som gör denna kampanjtyp unik är att den kombinerar sökannonsering, displayannonsering och videoannonsering i en enda kampanj för att leverera mer effektiva annonser till rätt målgrupp. Dock bör du inte gå all in på endast en Performance Max-kampanj utan jobba med att utveckla dina andra kampanjtyper också.

Varför du bör använda Performance Max

1. Bättre precision och effektivitet: Performance Max använder sig av maskininlärning för att förbättra annonsernas effektivitet och precision. Detta innebär att annonserna kan nå ut till rätt personer vid rätt tidpunkt på det nätverket som är bäst lämpat just då, vilket i sin tur kan leda till bättre avkastning på annonseringen.

2. Enkelhet: En av de stora fördelarna med Performance Max är att det är en “allt-i-ett-plattform”. Det innebär att företag inte längre behöver hantera flera av Googles nätverk var för sig samtidigt (även om det rekommenderas). Allt hanteras på en och samma plats, vilket gör processen mycket enklare och mer effektiv. Ett smart val för dig med lite tid och mindre kunskap kring de olika nätverken.

3. Större synlighet: Genom att kombinera sökannonsering, displayannonsering och videoannonsering i en enda kampanj kan företag nå ut till en mycket större publik. Detta ger företag möjligheten att nå potentiella kunder på flera olika plattformar, vilket ökar synligheten och möjligheten till konvertering.

Viktigt att ha med sig

Det är viktigt att komma ihåg att bara för att Google gjort det enkelt för oss så betyder inte det att Performance Max löser alla våra utmaningar – det hade varit lite för enkelt. Det underlättar för att skapa en bredare kanalmix men du bör fortsatt jobba med andra kampanjtyper också.

Optimeringsarbetet försvinner heller inte… Visst är det en quick fix för att öka räckvidd och slippa optimera lika mycket, men annonser ska fortfarande uppdateras och förbättras – och analyser ska göras.

Det är också viktigt att ta med sig att inlärningen för kampanjen kan ta lite tid. Låt kampanjen lära sig, följ upp, gör ändringar och låt sen kampanjen lära sig på nytt. Är du för het kan du missa viktiga insikter.

Behöver du hjälp med att se över dina digitala insatser eller är nyfiken på att se vad Performance Max kan bidra med, hör av dig så går vi igenom allt tillsammans.