Stadium och ASICS lanserar löparsko med AR-spel

Spring, hoppa, dansa. Med kampanjen Release Your Bounce lyfter Stadium fram ASICS Novablast 2 unika utformning som ger en extra kick i löpsteget. Och man gör det med glimten i ögat – genom energifyllda filmer i sociala medier och ett AR-spel som släpps via Snapchat. 

ASICS Novablast 2 är en smidig och responsiv löparsko som ger en extra studsig känsla och energi ute i spåret. Skon tar löpningen till nya dimensioner – både mentalt och fysiskt. Dessa aspekter ville Stadium ta vara på i kampanjen och illustrera på ett innovativt sätt. Den kreativa lösningen landade i ett antal reels-filmer där man får följa dansare som springer, hoppar och dansar sig genom Göteborgs gator. Och för att kunna ta en liknande upplevelse ännu närmare konsumenterna utvecklades Snapchat-spelet Bounce Blast. I spelet får man se hur skorna sitter på fötterna och uppleva världen på ett nytt och roligt sätt. Utmaningen i spelet går ut på att kunna röra sig så snabbt som möjligt och samla poäng genom att ”blasta” hinder på vägen i en augmented reality-värld. 

Vi ville göra något annorlunda för att lyfta och förstärka egenskaperna i nya löparskon från ASICS. Genom att använda oss av AR och ett gamification-upplägg kan den som spelar uppleva hur skon ser ut på fötterna, utan att faktiskt prova dem. Det är ett helt nytt sätt för oss att kommunicera våra produkter, vilket känns superkul och spännande, säger Robin Liljestrand, Brand Engagement Manager på Stadium. ASICS vill inspirera fler till att röra på sig och upptäcka de positiva effekterna som till exempel löpning ger för både den fysiska och mentala hälsan. Novablast 2 är utvecklad för att ge mycket energi tillbaka till löparen och genom denna kampanj vill vi uppmuntra till rörelse samtidigt som vi genom AR ges möjlighet att kommunicera skons egenskaper och utseende, säger David Fagerström, Marketing Account Manager på ASICS.

Release Your Bounce-kampanjen är framtagen av Stadium och Glory Days i samarbete med DVA, som utvecklat AR-spelet för Snapchat. 

Utmanande och roligt att Stadium fortsätter att pusha gränsen för hur en kampanj kan se ut och vad den kan innehålla för moment. Med gamification-elementet kan vi komma ännu närmare mottagaren och erbjuda en upplevelse av produkt och varumärke i de digitala kanalerna som är svårslaget, säger Daniel Roos, Account Director på Glory Days.

Kampanjen går live under helgen vecka 33 i sociala medier, hemsida, nyhetsbrev och butik.

 

Testa spelet på Snapchat här.

Arbetsgrupp

Stadium
Robin Liljestrand, Brand Engagement Manager
Jenny Ballin, Social Media Manager
Emil Vanhatalo Van Rijn, Media Manager

Glory Days
Daniel Roos, Account Director
Andreas Paulsen, Head of Video Production
Philip Lager, Photographer
Helena Johnsson, Photographer
Johannes Stenson, Motion Editor
Mimmi Kloow, Creative Editor
Mimmi Bladini, Digital Editor
Isak Wilkens, Creative Director
Erik Lindahl, Art Director

DVA Creative Technology Studio 
Micke Ring, Developer
Bo Gustafsson, Creative Director
Johan Anstérus, Producer
Jessica Thorelius, Client Director  

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.