808 män registrerade sig på sugardatingsidan hyrflickvän.se under de tre dagar den låg live. Var sjätte man av de som registrerade sig ville hyra minderåriga flickor. Idag avslöjar Child10 och Realstars att det rör sig om en kampanj mot sexköp. Kampanjen togs fram tillsammans med contentbyrån Glory Days.
Under helgen gick sugardatingsidan hyrflickvän.se live. Här uppmanades män runt om i landet att ge sig ”den sköna relation du förtjänar”. 808 män skrev in sin ålder, hemkommun och hur unga tjejer de ville hyra. Men efter registrering dök inga matchningar upp, istället informerades användarna om att de var på väg att begå ett brott. I natt bytte landningssidan skepnad och blev istället en tydligare kampanjsida mot sexköp med traffickingorganisationerna Child10 och Realstars som avsändare.
– Vi ville göra en provokativ kampanj som verkligen nådde ut. De vanliga preventiva insatserna om sexköp når sällan hela vägen. De män som köper sex tittar inte åt det hållet. Men när vi går in på deras egna arenor lyckas vi mycket bättre, säger Ida Östensson, chef för kommunikation och påverkan på Child10.
Hyrflickvän.se har dels marknadsförts genom Google Ads men även genom affischer och flyers på ett 60-tal olika platser i landet. Allt för att efterlikna de metoder som riktiga sugardatingsidor använder sig av. Kampanjsidan togs fram i samarbete med contentbyrån Glory Days.
– Inte bara har de varit snabba och kommit med nya idéer som gjort att kampanjen tagit höjd – de har också jobbat med två organisationer som i ett extremt snabbt tempo under kort tid velat göra kampanjen helt fläckfri. Utan Glory Days hade budskapet om att sugardating är förtäckt prostitution aldrig nått ut det nu har gjort, säger Ida Östensson.
Kampanjen är en fortsättning på det samarbete Glory Days inledde med Child10 under hösten 2019.
– Det har känts väldigt viktigt och meningsfullt att få jobba med den här kampanjen. Att Child10 och Realstars dessutom är två organisationer som vågar ta plats för att nå ut med sina budskap gör processen än mer givande. Vi hoppas att kampanjen bidrar till en större medvetenhet hos förövare, offer och den stora allmänheten, säger Isak Wilkens, Creative Director på Glory Days.
Vid registreringen fick männen möjlighet att bestämma ålder på tjejerna de sökte. En av sex sökte på tjejer i åldersspannet 15-17 år, det vill säga 16,6 % ville betala för övergrepp på minderårig. Just att informera om att även sugardating omfattas av sexköpslagen var ett av huvudmålen med kampanjen.
– Sugardating skönmålas ofta som en exklusivare form av dejting men är enbart en omskrivning för prostitution där äldre män utnyttjar yngre tjejer. Lagen gör inte skillnad på om det är pengar eller annan ersättning som till exempel gåvor eller resor. Det är också en del av sexköpslagen och lika olagligt, säger Ida Östensson.
I dag finns mellan tio och femton digitala bordeller i Sverige som förmedlar sexuella handlingar eller ”intima relationer”. Enligt polisens lägesrapport om människohandel för sexuella ändamål har förekomsten av sugardatingsidor ökat varje år sedan 2017. Dessa sidor fungerar ofta som inkörsporten till prostitution, genomsnittsåldern för den första erfarenheten av att sälja sex är idag så låg som 15 år.
Skriv en kommentar