Keeping it real med Instagram Reels

I augusti lanserades Instagrams nya funktion Reels. Funktionen är inspirerad av appen TikTok och låter användarna skapa 15 sekunder långa videoklipp med ljud. Det som särskiljer formatet från mycket annat är att klippen bygger på dans, musik och film. De upplevs sällan som tråkiga och tillrättalagda, vilket i sin tur skapar engagemang och mervärde för användarna.

Fram tills idag har flera olika teman trendat, så som före och efter-videos, snabba klädbyten, synkroniserade danser och träningsvideos. TikTok dominerar bland de yngre användarna medan Reels även lyckas nå en äldre målgrupp.
Klippen kan skapas direkt i appen eller laddas upp från en befintlig video i telefonen. I verktygsfältet kan man sedan välja musik, olika effekter, timer och hastigheter.

Idag finns Reels-videos framförallt i upptäckarflödet och genom att svajpa vidare dyker det upp nya videos, vilket gör det lätt att fastna och fortsätta kolla. Allt tyder på att algoritmen fortfarande styrs av att användarna får till sig innehåll baserat på vilka de följer, vad de gillar och vilka de interagerar med. Dessutom dyker populära och trendande konton upp. Det finns även klipp som är markerade som “utvalt”, vilket är klipp som Instagram har valt ut och som de tycker är extra värda att lyfta.

Precis som Instagrams andra funktioner premieras den som använder alla funktioner som appen erbjuder – framförallt nya funktioner som Reels. Hamnar ett konto högt upp i upptäckarflödet är chansen stor att det kontot genererar nya följare och engagemang.

Hur kan företag använda Reels?

Det finns bevisligen många fördelar med den nya funktionen. Alltså känns det som en självklar sak att ge formatet en chans och inkludera det i sin sociala medier-strategi. Förutom att locka till sig nya följare och engagemang finns också möjligheten att utbilda, inspirera och visa upp sin produktkatalog.

Tre tips på innehåll som passar företagskonton:

  • Utbildande
    Kan vara “how to”-idéer, “know how” – och annat som utbildar inom segmenten som din bransch rör sig i.
  • Underhållande
    Spela in en kort video med anställda som demonstrerar något/dansar/gör något vardagligt på kontoret. Detta kan också vara bra för sammanhållningen.
  • Visa upp produkter
    Klassisk demonstration av ditt erbjudande i en nytänkande anda med snabba klipp i olika miljöer.

Vågar du visa upp en opolerad och mänsklig sida av företaget är chansen stor att räckvidden ökar – och att du når fler och nya kunder. Lycka till!

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.