Infografik – en trend som håller i sig

På Swedish Content Awards 2020 vann Glory Days priset ”Bästa infografik” för filmerna till Göta Energi. Vi har pratat med Andreas Paulsen Ernek, vår Head of Video Production, om vinsten och om infografik som media.

Stort grattis till guldmedaljen i Swedish Content Awards! Ni verkar vara ett bra team?
– Stort tack! Ja, verkligen. I det här projektet fick vi tillfälle att använda större delen av våra kompetenser i företaget. Vi jobbade mer med Art Directors och copywriters än normalt, vilket verkligen gav resultat. Det är extra kul att vinna när så många varit inblandade. Alla behövde vara en del av lagarbetet och har varit supergrymma i det.

Ni vann i kategorin ”Bästa infografik”, kan du beskriva vad det är?
– Ofta handlar det om att på ett pedagogiskt och lättsmält sätt förmedla komplex information som normalt hade varit svårt att ta in i textform för mottagaren. Om man vill att det ska bli lättare att förstå något eller om man vill utbilda mottagaren är ofta infografik en bra väg att gå.

Vad var syftet med filmen?
– Att stärka Göta Energi som varumärke och deras profil som experterna inom, inte bara el, utan också billig el.

När är infografik extra bra att använda?
– I dessa tider ser en del branscher och arbetsplatser lite annorlunda ut. Många är utspridda, jobbar hemifrån och vill inte vara bland folk. Det påverkar även oss som jobbar inom rörlig media eftersom vi ofta är iväg och träffar mycket folk. Samma sak med våra kunder som kanske saknar möjlighet att göra en vanlig film där anställda umgås med oss som producerar filmen. Infografiken blir då ett grymt alternativ där man ändå kan få sagt det man vill.

Kan man göra infografik på en lägre budget?
– Självklart. På grund av all teknik, planering och personal har en vanlig filmproduktion högre startkostnad. Med infografik behöver du inte lika hög budget och kan få fram ditt budskap med relativt enkla medel som inte kostar så mycket.

Vad ser du annars för trender inom rörlig media?
– Många vill hålla uppe kvaliteten samtidigt som man kanske inte vill träffas på grund av den märkliga situationen i världen just nu. Då har det istället blivit alltmer infografik – och det tror jag är den stora trenden som kommer hålla i sig även efter corona.

Till sist, vad är roligast med att jobba med rörligt?
– Att få arbeta med många olika kunder och få en inblick i hur deras företag fungerar. Allt från företag med miljardomsättning till den lokala tandläkaren. Att få sätta en vision och en idé i rörelse och sedan göra den till verklighet är väldigt tillfredsställande. Det kräver ofta mycket slit, men när resultatet kommer glömmer man nästan det hårda arbetet och njuter bara.

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte bli publicerad.