The Barn är en av de kunder vi haft den stora glädjen att jobba med i många år. Resan tillsammans började i ungefär samma veva som restaurangen öppnade 2013. Vi var då med och tog fram logotyp, grafisk profil och en content marketing-strategi. Under åren som gått har både The Barns egna kanaler och relationen med målgruppen växt sig starka, tack vare att de vågat lägga i princip allt krut på just content marketing.
The Barn är alltså en restaurang som ligger i Göteborg. Där serveras amerikansk mat i svensk tappning, med lokala råvaror i fokus. Historien om The Barn är unik eftersom restaurangen är uppbyggd av resterna från en gammal lada som stod på Västgötaslätten. Från samma område har dessutom The Barn-grundarna och råvarorna som serveras i restaurangen sitt ursprung. Med en sådan bakgrund finns all anledning att skapa riktigt bra content marketing.
The Barn 5 år
I höstas fyllde The Barn fem år, detta ville de uppmärksamma och fira på ett sätt som stack ut från det kontinuerliga content marketing-arbetet. De ville slå på stort. Vi tog tillfället i akt att använda oss av information vi samlat på oss om målgruppens behov och funderingar under åren. Genom att gräva i arkiven kunde vi till exempel se att målgruppen i sociala medier ofta frågar om specifika recept och visar stort engagemang när det kommer till The Barns historia och deras leverantörer. Så föddes idén om en kokbok. Det var dags för The Barn att dela med sig av recept som tidigare varit hemligstämplade – och ge någonting tillbaka till målgruppen.
Kokbokens syfte
Med kokboken skulle The Barn ge en mer transparent bild av sin verksamhet. Detta genom värdefullt innehåll i form av recept, kunskap om mat och dryck samt historier och information om deras leverantörer. Detta i sin tur skulle såklart leda till ett starkare varumärke och en ännu starkare relation till målgruppen.
Med boken vill The Barn förmedla att den amerikanska matkulturen är mycket mer än bara burgare. Hemmakocken får laga käk från grunden på noga utvalda råvaror – och inte minst lära sig att kombinera maten med dryck som lyfter hela smakupplevelsen. Bland recepten finns allt från Rockefeller-ostron och Sivans cheese balls, till milkshakes och drinkar. Men boken bjuder också på läsning som gör att den passar lika bra på nattduksbordet som i köket. Läsaren får till exempel veta varför snaps är ett klockrent dryckesval till burgare, hur man bygger en rök och hur en riktigt god ost blir till.
Med kokboken tog vi The Barns content marketing till ytterligare en nivå. Förutom att arbeta med regelbundet innehåll finns nu en en rejäl produkt som sammanfattat allt det som är svårt att förmedla på annat sätt. Nu finns The Barn inte bara med i målgruppens dagliga digitala närvaro, utan även i deras bokhyllor, kök och på nattduksbord. På så vis är chansen större att The Barn alltid är top of mind.
Anpassa innehållet till olika kanaler
När man jobbar med content marketing bör man fundera på hur man kan använda innehållet i flera olika kanaler, för att få bästa bang for the buck. För när man lagt tid och pengar på att ta fram massor av innehåll, så vore det slöseri att inte utnyttja det till max. Redan i uppstarten av bokprojektet planerade vi hur de olika innehållsdelarna skulle kunna anpassas för, eller förlängas i, andra kanaler. Därför landade bokens innehåll i en webbserie i fem delar, instruktionsfilmer för snickeriprojekt, en kampanjsida och massor av innehåll till nyhetsbrev, Facebook och Instagram.
Vill du köpa boken? Det gör du här.
Skriv en kommentar