Skip to main content

I slutet av 2013 rullade Facebook ut en uppdatering som innebar att rörlig bild började spelas upp automatiskt när det dök upp i flödet. Till en början gällde det endast organiska inlägg men efter en tid utökades funktionen även till betalt innehåll. Om vi kikar i backspegeln känns det kanske märkligt att behöva trycka på play och utstå laddningstid innan vi kunde få se en katt som får syn på sig själv i spegeln. Lika märkligt är det givetvis för annonsörer att lägga pengar på rörliga annonser som aktivt måste klickas igång för att nå användarna. Men det var så det fungerade.

I dag ser vi det som en självklarhet att rörligt innehåll är just rörligt i våra flöden. Men för att det inte ska bli allt för stökigt spelas innehållet upp utan ljud. För att höra ljud måste användaren aktivt klicka eller peka på innehållet för att aktivera det. Som en konsekvens av detta har stumfilmen gjort comeback på bred front. Det är inte svårt att hitta exempel på detta: Bonnierägda Kit slog ned som en bomb i Sverige för drygt ett år sedan och har med sina effektiva stumfilmer utmärkt sig som en av de bästa aktörerna inom området och har på kort tid lyckats engagera en stor publik. Stumfilmens inbyggda utmaning är givetvis att få videoklippet att bli tillräckligt intressant för att påkalla uppmärksamhet och tränga igenom bruset trots avsaknaden av ljudspår.

Stumfilmen är ofta designad för att dyka upp i ett flöde där den konkurrerar med annat innehåll. Utmaningen är att få användare att stanna kvar vid videon och fortsätta titta. Oftast har man bara någon enstaka eller möjligtvis ett par sekunder på sig att fånga intresset innan det scrollas vidare. Tempot måste också vara tillräckligt högt för att hålla kvar intresset när det väl har väckts. Går det för långsamt är risken stor att det blir för ointressant jämfört med resten av flödet. Tydlighet är också viktigt. Budskapet måste vara glasklart och informationen ska gå fram genom enbart visuell kommunikation. Använd en blandning av video, grafiskt material och text för att föra fram ditt budskap.

Vare sig det handlar om en obskyr bild, en fråga, ett knasigt påstående eller något visuellt tilltalande – är det viktigt att fånga intresset under filmens första sekunder. Håll tempot i videon högt; våra hjärnor kan ta till sig information snabbt och vill gärna ha mer. Upplever vi att det går för långsamt blir vi frustrerade och går vidare. Användare måste även kunna tolka och förstå ditt budskap utan svårigheter. Använd enkel grafik och stöd upp med korta, koncisa textbudskap. Less is more.

Fem snabba tips för att skapa effektiv stumfilm i sociala medier:

– Tala om vad du vill ha sagt redan under filmens första sekunder
– Använd text som stöd för att föra fram budskapet
– Håll tempot uppe
– Var kort och koncis och avsluta med CTA (Call to action)
– Glöm inte att använda ljud och musik – målet är ju att användare ska sätta på ljudet!

Leave a Reply