Jag har inte recenserat en bok sedan jag recenserade ”På västfronten intet nytt” i tredje året på gymnasiet (näst senast var när jag recenserade samma bok andra året på gymnasiet). Anledningen till att jag väljer att göra det nu är att det i fredags kom ut en bok som jag haft höga förhoppningar på och vars ämne passar väl in på denna blogg. Bokens titel är ”Content Marketing för alla”. En titel som till stora delar stämmer överens med bokens innehåll.
Boken inleder med en övergripande beskrivning om vad content marketing är. Precis som jag påtalat tidigare så har jag aldrig varit intresserad av hårklyveri gällande att få fram en definition på svenska för vad content marketing är. I mitt tycke gör det inget att definitionen svänger lite beroende på vilket intresse eller vilken aktör du är i branschen. Jag har även påtalat detta för bokens författare i ett forum på Facebook. Och framgent vill jag än mindre diskutera det. Anledning? För att författarna har fått till en klockren definition i bokens begynnelse! Denna är jag beredd att skriva under på – fullt och helt.
Boken förklarar i inledningsskedet även att du behöver få med dina medarbetare och chefer på tåget. Den beskriver tydligt hur du skall gå till väga och vad invändningarna kan vara. Det jag saknar är dock de direkta USP:arna för content marketing: Varför är content marketing så in i bänken bra och varför är det hundra resor bättre än gammalreklam i köpta kanaler?
Boken beskriver vidare hur du praktiskt skall jobba med din content marketing med allt ifrån målgruppsanalys, kanalval, produktionsprocessen och publicering. Allt på ett väldigt pedagogiskt sätt med tydliga figurer och punktlistor. Modeller och tillvägagångssätt som jag tror att, som bokens titel beskriver, alla förstår. Genom att läsa boken får man en väldigt bra och övergripande bild av vad man bör tänka på och hur man skall gå till väga. Samtidigt kan de enskilda delarna i boken agera uppslagsverk. Jag har själv redan satt post-it lappar på avsnitten om mätningar och SEO.
Det är vissa delar som blir lite för invecklade och där man vet att det kommer att genas när väl detta görs i praktiken. Jag tänker främst på stycket om målgruppsbeskrivning. Analysen bör absolut vara så djup och bred, men att koppla på köpresan redan i första skedet av målgruppsanalysen är inget måste och kan göras enklare i senare steg. Tyvärr ligger detta stycke av logiska skäl först i boken, så det finns risk att den rastlösa läsaren tappar fokus direkt.
Vår byrå har kommit att ha övervägande del B2C-kunder. Jag har inget direkt svar på varför det har blivit så, men självklart är det lättare att sälja in till en kund i en bransch där man tidigare har ett bra case. Vi har till exempel mycket mat & dryck, resor & destinationer och e-handel & detaljhandel. Därför är det roligt och intressant att lära sig mer om content marketing för B2B, för det känns som att det är där bokens fokus ligger. Exempel och case för B2C tas absolut upp, men utgångspunkten för boken verkar vara B2B. Jag skulle generellt säga att ideala läsaren för boken är någon på marknadsavdelningen på ett mellanstort till stort företag inom B2B.
Precis som titeln påtalar så hade jag velat att alla mina leads och företag som jag skall ut och träffa för ett första möte hade läst denna bok. För fem år sedan behövde jag en arsenal på tio slides för att förklara vad content marketing är och hur man jobbar med det. I dag, när den allmäna kunskapsnivån kring content marketing höjts kanske jag behöver tre. Hade alla de företag jag skall ut och träffa läst denna bok innan mötet hade jag bara behövt en slide. Den sliden hade bestått av USP:arna för varför man skall lägga större del av sin marknadsbudget på innehåll i sina egna kanaler. Så därför gör det inget att författarna skippade den delen i deras bok – något måste finnas kvar att göra för oss contentbyråer.
Ja, just det: Där kanske är ett avsnitt som behöver uppdateras till andra upplagan av boken. Definitionen av vad en contentbyrå är. Glory Days och flera andra byråer som beskriver sig som just detta vill nog inte skriva under på bokens definition av vad en contentbyrå är. Här beskrivs contentbyrån som dammiga kundtidningsbolag utan strategiskt kunskap och bristande förmåga att prestera digitalt. Det stämmer kanske att vår branschorganisation generellt genomgått denna transformation, men författarna har generaliserat lite väl hårt och målat med penslar i bredaste laget. Jag skulle till exempel säga att Glory Days har lika delar engagemang i strategi, planering och produktion och att digitalt är vårt ess i kortärmen!
Så vad blir då betyget på denna andra bok om content marketing på svenska? Det blir solklara fyra av fem solbrända strandraggare i snygga badbyxor. Jag kommer rekommendera mina kunder att läsa den och hade vi haft ett marketing automation-system för vår verksamhet hade ett av de första stegen i köpresan bestått i att vi skickade ut denna bok till våra leads.
Skriv en kommentar