Varför Content Marketing?
- Stärka kundrelationer
- Stärka varumärket
- Inspirera istället för att irritera
- Skapa bra relation till målgruppen
Inledning
Content Marketing är ett begrepp som hörs allt oftare. På svenska kallar man det redaktionell marknadskommunikation eller innehållsreklam. Men egentligen handlar det om sunt förnuft, det är reklam som mottagaren vill ha. Reklam som underhåller istället för att irritera. För det säger sig självt, att den reklam som din målgrupp uppskattar är också den reklam som är mest effektiv. På Glory Days är denna typ av kommunikation vardag, och det är det här vi tror på.
Lär känna målgruppen
Nyckeln i den här typen av marknadsföring är att lära känna sin målgrupp på djupet för att förstå vad de attraheras av, vilken information de föredrar, och även hur de vill ta del av informationen. Syftet med innehållsreklam handlar i största del av att upprätthålla och stärka kundrelationer, konvertera till köp samt givetvis behålla dem. Det handlar om att driva besökstrafik med hjälp av innehåll som du vet att din målgrupp söker efter.
På vilket sätt skiljer sig då traditionell reklam från innehållsreklam?
Traditionell reklam är annonser, direktreklam, tv-reklam, telemarketing med mera. Reklamen har ofta stor spridning och man kommunicerar med sin tilltänkta målgruppen på ett sätt man hoppas på att de uppskattar, i kanaler man hoppas på att de konsumerar.
Traditionell reklam är idag inte lika effektiv som den var förut. Människor har idag högre krav på reklamen i sig och det krävs mer research för att få målgruppen att nappa på ett budskap.
Skillnaden mellan traditionell reklam och innehållsreklam är att den sistnämnda skapar bättre relation till målgruppen genom att kommunicera med innehåll som mottagaren vill ha. Att kommunicera med innehåll innebär att du använder all information och data du har om din målgrupp till att skapa reklam som mottagaren vill ha. Reklam som underhåller istället för att störa. Reklam som engagerar istället för irriterar. För det säger sig självt, att den reklam som din målgrupp uppskattar är också den reklam som är mest effektiv. På det sättet skapar det bättre relationer till befintliga och potentiella kunder.
Innehållsreklam – i vilken form
Det finns olika kanaler att kommunicera genom. Några exempel är en hemsida, blogg, kundmagasin, webb-tv, nyhetsbrev, storytelling med mera. Det viktigaste är inte att vara först med någon av de ovannämnda för att det är hett just nu, utan det är att ta reda på var målgruppen befinner sig. För även om man har rätt information och rätt innehåll är det undermåligt om den inte når målgruppen. Därför är val av plattform oerhört viktigt.
Mål med innehållsreklam
Målet med Content Marketing kan variera. Där denna typ av marknadsföring är till fördel är när man vill öka synlighet, stärka sitt varumärke eller behålla kunder. Det är inte stora reklamkampanjer som riskerar att irritera målgruppen. Redaktionell kommunikation handlar om att utforma innehållet utifrån målgruppens intresse. Människor är mer medvetna idag. De vet vad de vill ha. Det är bevisat att 88 % av konsumenter gör sin research innan de beslutar att köpa produkten.
Exempel på företag som förstått
Ett exempel på företag som satsat på Content Marketing är Coca Cola. I sin marknadsföringsstrategi har de en vision om att 2020 enbart syssla med innehåll som marknadsföring:
”All advertisers need a lot more content so that they can keep the engagement with consumers fresh and relevant, because of the 24/7 connectivity. If you’re going to be successful around the world, you have to have fat and fertile ideas at the core.” Jonathan Mildenhall, VP Global Advertising Strategy and Creative Excellence
Vill du veta mer om vad vi på Glory Days gör så kika gärna runt på vår hemsida. Under fliken Uppdrag hittar du en del av våra alster. Har du ytterligare frågor, kom förbi på en kopp kaffe eller slå en signal så berättar vi mer. Du hittar oss här.
Glöm inte att kolla på dessa två filmer!
[:en]
Varför Content Marketing?
- Stärka kundrelationer
- Stärka varumärket
- Inspirera istället för att irritera
- Skapa bra relation till målgruppen
Inledning
Content Marketing är ett begrepp som hörs allt oftare. På svenska kallar man det redaktionell marknadskommunikation eller innehållsreklam. Men egentligen handlar det om sunt förnuft, det är reklam som mottagaren vill ha. Reklam som underhåller istället för att irritera. För det säger sig självt, att den reklam som din målgrupp uppskattar är också den reklam som är mest effektiv. På Glory Days är denna typ av kommunikation vardag, och det är det här vi tror på.
Lär känna målgruppen
Nyckeln i den här typen av marknadsföring är att lära känna sin målgrupp på djupet för att förstå vad de attraheras av, vilken information de föredrar, och även hur de vill ta del av informationen. Syftet med innehållsreklam handlar i största del av att upprätthålla och stärka kundrelationer, konvertera till köp samt givetvis behålla dem. Det handlar om att driva besökstrafik med hjälp av innehåll som du vet att din målgrupp söker efter.
På vilket sätt skiljer sig då traditionell reklam från innehållsreklam?
Traditionell reklam är annonser, direktreklam, tv-reklam, telemarketing med mera. Reklamen har ofta stor spridning och man kommunicerar med sin tilltänkta målgruppen på ett sätt man hoppas på att de uppskattar, i kanaler man hoppas på att de konsumerar.
Traditionell reklam är idag inte lika effektiv som den var förut. Människor har idag högre krav på reklamen i sig och det krävs mer research för att få målgruppen att nappa på ett budskap.
Skillnaden mellan traditionell reklam och innehållsreklam är att den sistnämnda skapar bättre relation till målgruppen genom att kommunicera med innehåll som mottagaren vill ha. Att kommunicera med innehåll innebär att du använder all information och data du har om din målgrupp till att skapa reklam som mottagaren vill ha. Reklam som underhåller istället för att störa. Reklam som engagerar istället för irriterar. För det säger sig självt, att den reklam som din målgrupp uppskattar är också den reklam som är mest effektiv. På det sättet skapar det bättre relationer till befintliga och potentiella kunder.
Innehållsreklam – i vilken form
Det finns olika kanaler att kommunicera genom. Några exempel är en hemsida, blogg, kundmagasin, webb-tv, nyhetsbrev, storytelling med mera. Det viktigaste är inte att vara först med någon av de ovannämnda för att det är hett just nu, utan det är att ta reda på var målgruppen befinner sig. För även om man har rätt information och rätt innehåll är det undermåligt om den inte når målgruppen. Därför är val av plattform oerhört viktigt.
Mål med innehållsreklam
Målet med Content Marketing kan variera. Där denna typ av marknadsföring är till fördel är när man vill öka synlighet, stärka sitt varumärke eller behålla kunder. Det är inte stora reklamkampanjer som riskerar att irritera målgruppen. Redaktionell kommunikation handlar om att utforma innehållet utifrån målgruppens intresse. Människor är mer medvetna idag. De vet vad de vill ha. Det är bevisat att 88 % av konsumenter gör sin research innan de beslutar att köpa produkten.
Exempel på företag som förstått
Ett exempel på företag som satsat på Content Marketing är Coca Cola. I sin marknadsföringsstrategi har de en vision om att 2020 enbart syssla med innehåll som marknadsföring:
”All advertisers need a lot more content so that they can keep the engagement with consumers fresh and relevant, because of the 24/7 connectivity. If you’re going to be successful around the world, you have to have fat and fertile ideas at the core.” Jonathan Mildenhall, VP Global Advertising Strategy and Creative Excellence
Vill du veta mer om vad vi på Glory Days gör så kika gärna runt på vår hemsida. Under fliken Uppdrag hittar du en del av våra alster. Har du ytterligare frågor, kom förbi på en kopp kaffe eller slå en signal så berättar vi mer. Du hittar oss här.
Glöm inte att kolla på dessa två filmer!
[:]